Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNess, Ottar
dc.contributor.authorKarlsson, Bengt Eirik
dc.date.accessioned2017-03-31T11:48:39Z
dc.date.available2017-03-31T11:48:39Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2436495
dc.description.abstractBakgrunn Stiftelsen SEPREP – Senter for psykoterapi og psykososial rehabilitering ved psykoser, har siden 1990 vært sentral i å utdanne fagutøvere til å skape gode behandlingsmiljøer, -metoder og modeller sammen med mennesker med alvorlig psykiske helseproblemer. Som en forutsetning for dette har SEPREP fokusert på forutsigbare og gode relasjoner mellom fagutøvere, brukere og deres familier. SEPREP videreførte i 2010 dette arbeidet til å utvikle et nytt utdanningsprogram som fikk navnet SEPREP UNG. Det første kullet på SEPREP UNG startet i Notodden, Seljord og Skien mai 2011 og varte til juni 2013. Desember 2011 startet kull to i Kristiansand, Arendal og Lister, og varte til november 2013. Senter psykisk helse og rus (SFPR) ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold har evaluert SEPREP UNG-programmet fra oppstart til studieslutt. Evalueringen har to fokus. Det første fokuset handler om å evaluere selve utdanningen. Fokuset har vært på studentenes forventninger til studiet, innhold og nytteverdi i deres egen praksis. Det andre fokuset var rettet mot å undersøke hvordan utdanningen var med på å endre og forbedre praksis i det lokale helsetjenesteapparatet der hvor studentene jobbet. Metode Denne forskningsbaserte evalueringen ble gjennomført med bruk av både kvalitative og kvantitative datainnsamlinger. Den kvalitative delen av studien ble gjennomført ved bruk av flersteg fokusgruppeintervjuer med studenter ved begge studiestedene. Fokusgrupper med ledere ved begge studiestedene. Alle utdanningssamlingene ble evaluert ved bruk av kvantitative spørreskjema. Funn De samlede funn er fremstilt gjennom en kvantitative og kvalitative del. I den kvalitative relateres funnene til: (1) Utdanning som skaper økt samarbeid og samhandlingskompetanse, (2) Utdanning som skaper økt faglig kompetanse, og (3) Utdanning som skaper større trygghet i arbeidet. Gjennom den kvantitative studien rapporterer studentene at de er meget fornøyd med SEPREP UNG-utdanningen. Til slutt presenteres oppsummering av kommentarene som studentene har skrevet på de åpne spørsmålene i spørreskjemaet, som bekrefter studentenes fornøydhet med SEPREP UNG-utdanningen, både innholdsmessig og praktisk. Konklusjon Relatert til forskningsspørsmålene for denne studien er det forskningsmessige grunnlag for å konkludere med følgende: SEPREP UNG som utdanningsprogram har nådd de fleste av dets kompetanse- og læringsmål på en god måte. Dessuten synes tilbudet å være i tråd med og imøtekomme statlige føringer gjennom samhandlingsreformen og fremtidig utdanning. SEPREP UNG viser seg som en relevant og nyttig måte å organisere utdanning innen psykisk- helse og rustjenester.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Buskerud og Vestfoldnb_NO
dc.relation.ispartofseriesSFPR-forskningsrapport; 9-2014
dc.subjectpsykosernb_NO
dc.subjectpsykisk helsearbeidnb_NO
dc.subjectutdanningnb_NO
dc.titleSEPREP UNG 2011-2013 - En forskningsbasert evalueringnb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800nb_NO
dc.source.pagenumber44nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel