Browsing 6 Skriftserier by Subject "VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242"
Now showing items 1-6 of 6
-
Demokratisk innovasjon : Teorier og modeller for samskapende sosial innovasjon i norske kommuner
(Skriftserien fra Høgskolen i Sørøst-Norge;24, Research report, 2018-03-02)– De siste tiårene i Norge har vært en gyllen periode for norsk økonomi, skriver regjerningen i den siste «Perspektivmeldingen» . Viktige økonomiske trender har pekt oppover, men nå brytes trenden. Pensjonsfondet vil ikke ... -
Fusjoner i høyere utdanning
(Rapporter fra Høgskolen i Buskerud;82, Peer reviewed; Research report, 2010-11)I dette notatet drøftes ulike spørsmål i forbindelse med fusjoner i høyere utdanning. Det bygger på enkelte tidligere notater og foredrag, spesielt for styringsgruppen for Oslofjordalliansen. Notatet er imidlertid omarbeidet ... -
Rasjonalitet, organisering og klok ledelse i høyere utdanning
(Rapporter fra Høgskolen i Buskerud;74, Peer reviewed; Research report, 2010-07)Dette nokså teoretiske notatet tar utgangspunkt i interesse for noen enkle spørsmål: hvilke forståelse har ledere i høyere utdanning av ledelse, hvilke bilder har de av sin egen organisasjon og på hvilket grunnlag fatter ... -
Sentrale lønnsforhandlinger, solidarisk lønnspolitikk og frontfag: Noen institusjonelle forhold ved lønnsdannelsen i Norge
(Skriftserien fra Høgskolen i Buskerud og Vestfold;17, Research report, 2015-11-30)Notatet er skrevet for å inngå som pensum emnet Makroøkonomi II på Bachelorstudiet i økonomi og ledelse, campus Vestfold. Takk til Theo Schewe for svært nyttige kommentarer til en tidligere versjon av notatet. Ytterligere ... -
Snipp, snapp, snute?... Sluttrapport for følgeforskning av en nærdemokratisk ordning i Asker kommune
(Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;126, Report, 2023)Forsøket med en nærdemokratisk ordning i Asker ble 1.6. 2023 avsluttet etter tre år. Tre lokalsamfunnsutvalg (LSU) i Tofte, Slemmestad og Heggedal hadde da eksperimentert med å fylle rollen som et lokalt organ for å styrke ... -
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanning og skole-/barnehageeier : fase 1: kartlegging av eksisterende samarbeid
(Rapporter fra Høgskolen i Buskerud;77, Peer reviewed; Research report, 2010-05)Denne rapporten danner grunnlaget for å utvikle et varig samarbeid mellom skoleeier (ved kommunen) og høyskole (ved avdeling for lærerutdanning) som går utover den ordinære praksisavviklingen til lærerstudentene. I skrivende ...