Kompetanse i hjemmetjenesten : kvalitet og forutsigbarhet for pasienten
Abstract
Et kompetansebasert styringssystem for helse- og omsorgstjenesten ble utprøvd i hjemmetjenesten i tre Vestfoldkommuner i 2006 i regi av Norsk Sykepleierforbund (NSF). Styringssystemet var utviklet gjennom en serie prosjekter i Vestfold fra 2002 – 2005, og var resultat av systematisk kobling mellom praktisk innsikt hos ledere og ansatte i kommunene og tverrfaglig perspektiv på tjenesten. Målet var kvalitet for pasienten, motiverende arbeid for ansatte og effektive tjenester gjennom riktig bruk av kompetanse.
Rapporten gjør rede for utviklingsområdene i prosjektet og foreløpige resultater og effekter. Riktig grunnbemanning ble beregnet ut fra pasientene i den enkelte driftsenhet. En fant behov for årsverk av sykepleiere, helsefagarbeidere og assistenter, samt behov for deltidsstillinger når ansatte skulle arbeide få helger. Funksjonsfordeling innebar innføring av ordning med pasientansvarlig (PAS) med høgskoleutdanning og primærkontakt med fagutdanning. Ansatte hadde behov for kompetanseutvikling når ansvaret ble flyttet fra pleiefellesskapet til konkrete personer. Spesialkompetanse og sammenhengende tjenester for pasienter med komplekse behov omfattet bruk av individuell plan (IP) og system for innhenting av spesialkompetanse i hjemmetjenesten.
Evaluering viste at styringssystemet bidro til bedre kvalitet for pasientene og mer motiverende arbeid for ansatte. Ledere mente de hadde fått et analysegrunnlag for planlegging og dokumentasjon overfor politikere. Kommunene gjennomførte endringer og ville bruke systemet videre. NSF og Høgskolen i Vestfold utviklet en 5-årig prosjektplan for videre utvikling, spredning og forskning på styringssystemet, som nå ble kalt KOMPASS.
Publisher
Høgskolen i VestfoldSeries
Rapport / Høgskolen i Vestfold1/2007