dc.contributor.author | Moe, Britt | |
dc.contributor.author | Kristensen, Frode | |
dc.date.accessioned | 2010-10-29T08:06:50Z | |
dc.date.available | 2010-10-29T08:06:50Z | |
dc.date.issued | 2010-10 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-8261-005-6 | |
dc.identifier.issn | 0807-4488 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/141990 | |
dc.description.abstract | Prosjektet ”Et inkluderende og integrerende studiemiljø” ble startet 2008 for å kartlegge behov for studiestøttende tiltak, foreslå å iverksette disse, for studenter med innvandrerbakgrunn generelt og studenter fra ikke- vestlige land spesielt. Prosjektets første del er et Studieforberedende kurs som er for alle som har fått studieplass ved Høyskolen i Buskerud,(HiBu) Avdeling for Helsefag. Det holdes en uke før studiestart. Når det er valgt et kurs åpent for alle, er det fordi målet om et integrerende studiemiljø handler om fellesskap og samarbeid. Fra 2009 ble studietøttende tiltak utvidet med ukentlige gruppeveiledninger samt individuelle veiledninger. Disse veiledningene har betydd et samtalerom for studentene hvor de har kunnet støtte hverandre og bruke prosjektlærerne som ressurs. Studentene var med å utforme tilbudet fordi dette behovet vokste fram etter erfaring med å være høyskolestudent. Denne formen for personlig og faglig studiestøtte har vist seg å ha nytte. I kull 2009 ser vi at den totale studentgruppen viser stor grad av inkludering. Kollokviegrupper er inndelt fra skolens side med blanding av studenter med ikke – vestlig bakgrunn og norsk bakgrunn. I samtaler med studenter i dette kullet har det til nå vist seg at de opplever studiemiljøet i høy grad som inkluderende. Dette tilbudet er ikke beskrevet i denne rapporten Det blir ikke evaluert før i mai 2010. Studieforberedende kurs og det utvidede veiledningstilbudet har som overordnede mål å gi studentene opplevelsen av: ”Å lære er å oppdage – Å lære er å samarbeide – Å lære er å leve” | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Rapporter fra Høgskolen i Buskerud;81 | |
dc.subject | pedagogikk | en_US |
dc.subject | undervisning | en_US |
dc.title | Et prosjekt for et inkluderende og integrerende studiemiljø : et bedre studiestøttende tilbud, en bedre hverdag, en bedre profesjonsutøvelse | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Research report | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en_US |
dc.source.pagenumber | 21 + 14 | en_US |