Autentiske matopplevelser og gjestens tilfredshet, gjenkjøp og anbefaling : resultater fra gjesteundersøkelse ved 4 DNT-hytter
Peer reviewed, Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/141984Utgivelsesdato
2010-07Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Målet for oss med denne undersøkelsen har vært å teste om det er sammenheng mellom lokal mat ved måltidene og gjestens tilfredshet, tilbøyelighet til gjenkjøp og anbefaling til venner. Vi tar utgangspunkt i opplevelsesdimensjonene knyttet til den lokale maten, og diskuterer meningsinnhold i begrep som autensitet og stedsegen smak, samt hva som betingelser for at turister skal oppfatte mat som en sentral del av reisen.Deretter presenterer vi resultatene av en gjesteundersøkelsen på 4 DNT hytter. Funnene viser at gjestene jevnt over er svært fornøyd med oppholdet ved hyttene, og at vertskapet gjør en god jobb med å tilfredsstille gjesten. Resultatene viser videre at de som fikk muntlig informasjon om lokalmaten var betydelig mer tilfreds med servicen under oppholdet. Dette indikerer at å formidle historien bak maten knyttes mer til vertskap og service funksjonen enn til selve smaken av maten. Et annet funn er at maten tillegges større vekt ved vurdering av total tilfredshet, og får større betydning for sannsynlighet for å anbefale stedet til venner, dersom maten er lokalmat. Det er grunn til å minne om at denne undersøkelsen er basert på gjester som har gjort et aktivt valg om å bo på DNT hytte, og funnenes gyldighet begrenser seg til denne gruppen, og ikke til nordmenns preferanser generelt.