Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorElvekrok, Ingunn
dc.date.accessioned2008-09-26T09:16:58Z
dc.date.available2008-09-26T09:16:58Z
dc.date.issued2008-10
dc.identifier.isbn978-82-91116-87-7
dc.identifier.issn0807-4488
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/141956
dc.description.abstractHallingporten er et stoppested for reisende langs Rv 7 mellom øst- og vestlandet. Det ligger naturskjønt plassert ved Gulsvik i Flå kommune omlag to timer fra Oslo, og har kafeteria, bensinstasjon med butikk, båthavn og bademuligheter. For reisende langs Rv7 er stedet et av flere mulige stoppesteder. På oppdrag fra Flå kommune har Senter for Reiseliv ved Høgskolen i Buskerud gjennomført en undersøkelse av hva som kan skape stoppeffekt for reisende langs en hovedvei. Datainnsamlingen skjedde i form av en gjesteundersøkelse på stedet og en webundersøkelse med tilfeldig valgte respondenter som kartla hva som bidrar til stoppeffekt på feriereiser med bil i Norge. Den gjennomsnittlige respondenten ved Hallingporten er en godt voksen mann, bosatt på Østlandet. Han har vært i Hallingdal mange ganger, men har ingen formell tilknytting til Hallingdal. Mest sannsynlig reiser han sammen med en annen, og er karakteriserer reisen sin som en ferie/fritidsreise. Gjennomsnittsgjesten har sannsynligvis planlagt eller i hvert fall delvis planlagt stoppet på Hallingporten. Han har reist omlag to timer fra forrige stopp, og planlegger omtrent samme tidsintervall til neste stopp. Hovedmotivet for å stoppe er at han vil strekke på bena og benytte toalettet. Det er rimelig sannsynlig at han tar en matbit enten i kafeen eller på bensinstasjonen i løpet av stoppet. Den gjennomsnittlige gjesten synes det er enkelt å svinge inn på stedet, og han valgte Hallingporten fordi han har vært der før og liker stedet. For videre utvikling av stoppestedet Hallingporten mener han det er av stor betydning at det etableres et lett kjennelig landemerke langs veien, og at det er tidlig skilting til stedet. Han etterspør i liten grad flere /andre fasiliteter enn de som allerede er der. Webundersøkelsen støtter opp om resultatene fra gjesteundersøkelsen. Et stort flertall stoppet tilfeldig ved behov (sulten, tørst, benytte toalett mm) og tilfeldig når de så noe interessant langs veien. De fleste foretrakk også å stoppe ved naturskjønne steder.nor
dc.format.extent5241346 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.relation.ispartofseriesRapporter fra Høgskolen i Buskerud
dc.relation.ispartofseries66
dc.subjectturismenor
dc.subjectstoppeffektnor
dc.titleHva skaper stoppeffekt langs veien? : resultater fra gjesteundersøkelse ved Hallingporten i Flå kommune sommeren 2008nor
dc.typeResearch reporten
dc.typePeer reviewed


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel