dc.contributor.author | Bostrøm, Edgar | |
dc.date.accessioned | 2008-04-11T08:03:55Z | |
dc.date.available | 2008-04-11T08:03:55Z | |
dc.date.issued | 2005-01 | |
dc.identifier.issn | 0807-4488 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/141954 | |
dc.description.abstract | Temaet for rapporten er læreplanutvikling - dvs. læreplaner i et endringsperspektiv, ikke statisk perspektiv, som gitte dokumenter. Jeg stiller spørsmål om læreplanene kan være i mer kontinuerlig utvikling med allmenn deltagelse i stedet for ”stunt”-endring med 7 – 10 års mellomrom. Undertegnede har for det meste arbeidet innen informatikkfaget, og noe av rapporten er nok influert av dette. Den bygger bl.a. på erfaringer fra utdanning av IT-lærere i videregående skole, vesentlig gjennom arbeidet på Høgskolen i Buskerud, Hønefoss – inkl. dens forgjenger Statens Lærerhøgskole i Handels- og Kontorfag (SLHK). Spesielt begynte jeg å interessere meg for forholdet mellom fag, læreplan og læreplanutvikling da jeg sammen med kollegaer holdt en rekke kurs for IT-lærere i forbindelse med Reform 94. Interessen ble videreført i en omfattende rapport, informasjonsteknologi i videregående skole - en faglig og didaktisk analyse av læreplanene i faget etter Reform 94” (Bostrøm 2001) hvor jeg både tok opp generelle læreplanspørsmål og gjorde en detaljert analyse av læreplanen. Tankene om en mer kontinuerlig og tonivås læreplanutvikling ble presentert der, men da helt kort og som frittstående ideer. | en |
dc.format.extent | 5258046 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language | nor | |
dc.relation.ispartofseries | Rapporter fra Høgskolen i Buskerud | en |
dc.relation.ispartofseries | 53 | en |
dc.subject | læreplaner | en |
dc.subject | organisasjonsutvikling | en |
dc.title | Felles læreplanutvikling : hurtigsnekring eller kontinuerlig organisasjonsutvikling? Og: Internett som arena for kontinuerlig læreplanutvikling | en |
dc.type | Research report | en |
dc.type | Peer reviewed | |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | |