Browsing USN Open Archive by Author "Frisnes, Hjørdis"
Now showing items 1-8 of 8
-
Akademisk språkkafé - ASK : et medvirkningsbasert aksjonsforskningsprosjekt. Sluttrapport
Sverre, Beate Lie; Jensen, Liv Helene; Stenhammer, Anne Skjæret; Sandsleth, Marit Gjone; Frisnes, Hjørdis (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;, Report, 2020)I sluttrapporten for aksjonsforskningsprosjektet Akademisk språkkafé - ASK presenteres prosjektets bakgrunn med redegjørelser for demografi, mangfold og tidligere forskning om studenter i høyere utdanning som har ... -
Delrapport 1 fra prosjektet Akademisk språkkafé for sykepleierstudenter
Sverre, Beate Lie; Stenhammer, Anne Skjæret; Sandsleth, Marit Gjone; Frisnes, Hjørdis; Jensen, Liv Helene (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;15, Report, 2019)Prosjektets hensikt er å utvikle læringsaktiviteter i sykepleierutdanningen som kan styrke sykepleiefaglig og norsk språkutvikling, skriftlig og muntlig, hos studenter som har norsk som andrespråk (N2-studenter). Målene ... -
Delrapport 2 fra prosjektet Akademisk språkkafé for sykepleierstudenter : et medvirkningsbasert aksjonsforskningsprosjekt
Sverre, Beate Lie; Jensen, Liv Helene; Stenhammer, Anne Skjæret; Sandsleth, Marit Gjone; Frisnes, Hjørdis (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;17, Report, 2019)Delrapport II fra aksjonsforskningsprosjektet Akademisk språkkafé (ASK) bygger på prosjektets delrapport I (mai 2018). I delrapport II gjøres det rede for utviklingen og gjennomføringen av læringsaktivitetene i ASK høsten ... -
Digital hjemmeoppfølging - et godt tilbud til brukeren, eller en god løsning for helsevesenet?
Smedsrud, Marianne Louise (Master thesis, 2024)Bakgrunn: Norge har i dag et økende antall eldre, de bor lenger hjemme, har komplekse behov og er i behov for mer oppfølging over tid. Befolkningsutvikling og bemanningsutfordring legger press på kommuneøkonomien og tvinger ... -
«Jeg blir sett, bekreftet positivt, og det gir mot» – Psykososialt læringsmiljø i Akademisk språkkafé
Sverre, Beate Lie; Frisnes, Hjørdis; Sandsleth, Marit Gjone; Stenhammer, Anne Skjæret (Peer reviewed; Journal article, 2022)Målgruppen for denne studien er studenter med norsk som andrespråk (N2-studenter) eller andrespråkstudenter. N2-studenter har større frafall fra studiene enn andre studenter. Deres læreforutsetninger påvirkes av at de er ... -
Nursing students’ experiences as academic and linguistic mentors – Practical participation-based action research
Jensen, Liv Helene; Frisnes, Hjørdis; Sødal, Cathrine Atundi; Eklund, Marthe Lyngås; Sverre, Beate Lie (Peer reviewed; Journal article, 2023)Student mentoring is increasingly visible in professional practice, and in recent years, universities have integrated peer mentoring across different programs. To provide student mentors with appro-priate support and ... -
Nursing students’ experiences with clinical placement in a marginal Norwegian nursing home learning environment
Jacobsen, Turid Iren; Onshuus, Kirstin; Frisnes, Hjørdis; Gonzalez, Marianne Thorsen (Peer reviewed; Journal article, 2020)Background: Nursing homes are core clinical placement arenas in nursing education. For a range of reasons, however, they are marginally staffed and face recruiting challenges. These issues threaten the educational quality ... -
Veiledning av sykepleierstudenter med norsk som andrespråk i praksisstudier i sykehjem: Et pedagogisk utviklingsprosjekt
Sverre, Beate Lie; Kortner, Helen; Vilhelmsen, Veronika; Frisnes, Hjørdis (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;134, Report, 2023)Rapporten handler om gjennomføring og resultater fra et pedagogisk utviklingsprosjekt der vi har prøvd ut veiledningsstrategier til sykepleierstudenter som har norsk som andrespråk (N2) i praksisstudier. Prosjektet har ...