Browsing USN Open Archive by Author "Øvreås, Steinar"
Now showing items 1-6 of 6
-
Developing child-friendly cities: Young children’s participation in urban planning
Wilhelmsen, Terese; Øvreås, Steinar; Roll-Hansen, Hege; Bjerknes, Anne-Line; Thorrud, Simen (Peer reviewed; Journal article, 2023)This article is based on a collaborative project between a municipality and a research team, aiming to investigate participatory methods that promote young children’s interest and participation in, and access to express ... -
«Jeg ble langt mer skjerpet» – erfaringer med digitalt samarbeid om undervisningspraksis
Øvreås, Steinar; Kittilsen, Silje; Foyn-Bruun, Emilie Elisabeth; Bjerknes, Anne-Line (Peer reviewed; Journal article, 2021)I denne artikkelen presenteres en studie som undersøker hvordan et kollegialt samarbeidsprosjekt formes og påvirkes av digital teknologi. Studien er et selvstudium gjort av fire lærerutdannere i barnehagelærerutdanningen ... -
Plass for alle? Om inkludering, mangfold og bevegelseskulturer i barnehagelærerutdanningen
Øvreås, Steinar; Lindsverk, Heidi (Chapter, 2023)Er mangfold bare et symbol i tiden? spør Jan Grue i Aftenposten (12. mars 2022), og lurer på om vi i Norge i dag klarer å favne alle variasjoner i begrepet mangfold. Han som rullestolbruker møter stadig ekskluderende ... -
RETRACTED ARTICLE - Children’s physical activity level and sedentary behaviour in Norwegian early childhood education and care: effects of a staff-led cluster-randomised controlled trial
Andersen, Eivind; Øvreås, Steinar; Jørgensen-Vittersø, Kari Anne; Borch-Jenssen, Janne; Moser, Thomas (Peer reviewed; Journal article, 2020)Background: A growing body of evidence suggest that the children’s physical activity (PA) level in early childhood education and care (ECEC) settings are insufficient. Since most children attend ECEC settings for many hours ... -
Småspor. Pilotprosjekt 2021
Wilhelmsen, Terese; Øvreås, Steinar; Hillestad, Lena Elvira Solfrid; Lommelun, Mari Nordø; Roll-Hansen, Hege; Thorrud, Simen (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;95, Report, 2022)I prosjektet Småspor i nabolaget har Drammen kommune, ved Knutepunkt Strømsø, og barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) kartlagt hvordan barnehagebarn og deres foreldre bruker de ulike arealene i ... -
Å styrke fysisk aktiv lek i barnehagen – evaluering av et intervensjonsdesign basert på en høy grad av personaldeltagelse
Øvreås, Steinar; Andersen, Eivind; Moser, Thomas; Borch-Jenssen, Janne; Jørgensen, Kari-Anne (Peer reviewed; Journal article, 2020)Strukturerte intervensjonsprogrammer som implementeres i barnehager er ofte ikke tilpasset barnehagenes ulike kontekster og kompleksitet. Denne studien drøfter muligheter og barrierer i et intervensjonsdesign der ...