Blar i USN Open Archive på forfatter "Isaksen, Bjarne"
-
«Alle er gode på noe og det er det viktig å fremheve»
Rønning, Daniel Thorstensen (Master thesis, 2022)Samarbeidslæring er en undervisningsmetode, som barneskolelærere kan legge til rette for. Dette skal være en undervisningsmetode, hvor elevene arbeider i team, er aktive, samarbeider og får være sosiale. I LK20 sin overordnete ... -
Barns behov for lek
Larsen, Ruth (Master thesis, 2022)Målet med denne mastergradsavhandlingen var å undersøke lærernes syn på lek, og se dette inn mot hvordan barns behov for lek blir ivaretatt når de begynner på skolen. Valget falt på en kvalitativ forskningsstrategi. Jeg ... -
Elevaktiv undervisning: utjevning av kjønnsforskjeller
Johansen, Nora Kristin; Voldbakken, Marie (Master thesis, 2022)Med et utvalg bestående av sju lærere har vi gjennomført kvalitative forskningsintervjuer, hvor det semistrukturerte intervjuet ble benyttet som metode. Målet med innsamlingen av materialet var å finne lærernes elevaktive ... -
Musikk som pedagogisk verktøy i begynneropplæring: En studie av læreres bruk av musikk i de to første skoleårene
Skalleberg, Kjetil (Master thesis, 2023)I styringsdokumentet fra kunnskapsdepartementet står det at «Elevene skal lære og utvikle seg gjennom sansning og tenkning, estetiske uttrykksformer og praktiske aktiviteter» (Kunnskapsdepartementet, 2017, s.7). Sett i ... -
Møter den nasjonale kartleggingsprøven i lesing behovene til andrespråkselever i den norske skolen?
Baldvinsdôttir, Elisabet (Master thesis, 2023)Læreplanverket og internasjonale organisasjoner er enige om at lesing spiller en sentral rolle for elevenes utdanning og danning. Tall fra 2023 viser imidlertid en generell nedgang i leseforståelsen blant norske 5. klassinger. ... -
Overgangen fra barnehage til skole : En kvalitativ studie av førsteklasselæreres meninger om en trygg overgang fra barnehage til skole, og deres erfaringer med sammenheng og samarbeid i overgangen
Jacobsson, Hannah Celin (Master thesis, 2022)Allerede med Reform 97 kom samarbeidets betydning for arbeidet med å skape en sammenheng mellom barnehage og skole, frem i lyset (Hogsnes, 2019, s. 48; St.meld. nr. 40 (1992–1993), s. 37). Samarbeidsprosjekter mellom ...