Blar i USN Open Archive på forfatter "Ims, Ingunn Indrebø"
-
A-endelser og lokal indeks blant ungdommer i flerspråklige miljøer i Oslo
Ims, Ingunn Indrebø (Journal article; Peer reviewed, 2019)Artikkelen viser hvordan unge språkbrukere i flerspråklige miljøer i Oslo bruker tradisjonelle talemålstrekk som utrykk for lokal identitet og tilhørighet, og at lokale språktrekk også får ny og utvida betydning når de ... -
Digitale opptak som verktøy i arbeidet med ordforrådet hos minoritetsspråklige elever
Gautschi, Bjørn (Master thesis, 2022)I denne studien er det undersøkt om det er hensiktsmessig å jobbe med minoritetsspråklige elevers ordforråd gjennom å bruke digitale opptak i form av podkast. Formålet har vært å øke disse elevenes skolespråklige ordforråd ... -
«Jeg vil helst ha bare norsk i norsktimene»
Cieslak, Mina Winther (Master thesis, 2022)Til tross for at utdanningspolitiske styringsdokumenter omtaler flerspråklighet som en ressurs (Kunnskapsdepartementet, 2019; Meld. St. 6 (2012–2013); NOU 2010: 7), viser forskning en gjennomgående manglende bruk av elevenes ... -
Språkendring i Vika: En komparativ analyse av data fra to talespråkskorpus
Stjernholm, Karine; Ims, Ingunn Indrebø (Chapter, 2021)Det vikværske dialektområdet dekker et stort geografisk område på det sentrale Østlandet, og flere beskrivelser av området viser til at vikværingene har ei oppfatning om at de snakker et felles talemål (Endresen 1990; ... -
«Språket mitt er viktig for å markere hvem jeg ønsker å være, og hvordan jeg blir oppfattet av andre»: En sosiolingvistisk studie av ungdomsskoleelevers oppfatning og erfaring med språk som en markør for identitet og gruppetilhørighet.
Schanche, Emma (Master thesis, 2023)Med en sosiolingvistisk tilnærming, er formålet med studien innsikt i ungdomsskoleelevers oppfatninger av egen og andres språkbruk sett i sammenheng med identitetsperspektivet. Med studien ønsker jeg å bidra med forskning ...