Blar i USN Open Archive på forfatter "Aschim, Elin Leirvoll"
-
Kritisk tenking og bærekraftig utvikling
Rashid, Brigitte (Master thesis, 2023)Kritisk tenking blir viktigere og viktigere, selv i læreplanen tar den mer og mer plass. Det er derfor jeg har valg å skrive om kritisk tenking, så jeg får mer kunnskap om det og er bedre rustet til når jeg skal undervise ... -
Norske jenter og gutter i ungdomsskolen har blitt likere i naturfaginteresse – men mer ulike når det gjelder miljøengasjement. Første resultater fra den norske ROSES-undersøkelsen 2020
Bjar, Harald; Aschim, Elin Leirvoll; Aae, Rune (Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen presenterer vi data fra en spørreundersøkelse i 2019/20 blant norske 10. klassinger om naturfag og teknologi. Undersøkelsen (kalt ROSES) bygger på ROSE-prosjektet, som ble ledet av Svein Sjøberg i første ... -
Science teachers' pedagogical content knowledge development during enactment of socioscientific curriculum materials
Bayram-Jacobs, Durdane; Henze, Ineke; Evagorou, Maria; Shwartz, Yael; Aschim, Elin Leirvoll; Alcaraz-Dominguez, Silvia; Barajas, Mario; Dagan, Etty (Peer reviewed; Journal article, 2019)The purpose of this study is to provide insight into short‐term professionalization of teachers regarding teaching socioscientific issues (SSI). The study aimed to capture the development of science teachers' pedagogical ... -
Å fremme elevers engasjement og handlingskompetanse for bærekraftig utvikling: En studie av et undervisningsopplegg om avfall og ressurser hvor skolene samarbeider med en ekstern aktør.
Aschim, Elin Leirvoll; Gabrielsen, Anja; Tesikova, Martina; Bøe, Mari (Peer reviewed; Journal article, 2020)Skolen har en viktig rolle i å utdanne borgere som har både evne og vilje til å bidra til en mer bærekraftig fremtid. I denne studien har vi undersøkt hvordan et undervisningsopplegg om autentiske bærekraftsutfordringer ...