• Digitale ferdigheiter som ferdigrett eller råvare? 

      Høibo, Ingrid Holmboe; Lerpold, Morten Henrik (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      I det digitaliserte samfunnet i dag skjer ei betydeleg endring i læringa sine materielle føresetnader, frå konkrete og analoge læringsmiljø til digitale og virtuelle. Parallelt med den massive digitale satsinga i nordiske ...
    • Folkehelse og livsmestring i kunst og håndverk - Hvordan kan det undervises når temaet livsmestring berøres? 

      Gulbrandsen, Stian (Master thesis, 2022)
      Jeg har undersøkt hva slags undervisning erfarne kunst- og håndverkslærere har av erfaring når det kommer til undervisning som berører livsmestring. Dette er i lys av LK20 og nedfelling av folkehelse og livsmestring som ...
    • Læringssyn i skaparrørslelitteraturen 

      Høibo, Ingrid Holmboe (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Skaparrørsla (på engelsk Maker movement) veks raskt verda over og løftar fabrikasjon- og kommunikasjonsteknologi som nye verktøy inn i kreative prosessar, saman med det skapande menneskje som nøkkelspelar i den digitale ...
    • Samspillet mellom bilde og tekst i en bildebokfortelling 

      Veium, Kristin Solvang (Master thesis, 2022)
      Oppgaven undersøker kvaliteter og utfordringer i samspillet mellom bilde og tekst. Dette gjøres ved å utforske relasjonen gjennom eget skapende arbeid der en grunnfortelling brukes i tre bildebokkategorier som resulterer ...
    • Skaparhus som læringsarena 

      Skeide, Marte Gurskevik (Master thesis, 2023)
      Denne avhandlinga søker å svare på kva muligheiter og utfordringar ein møter når ein tek i bruk skaparhus som læringsarena i ein ungdomsskule. Korleis kan samhandling og sambruk, der kunst og handverk er initierande fag, ...
    • Teachers’ pedagogical beliefs in Norwegian school makerspaces 

      Høibo, Ingrid Holmboe; Seitamaa-Hakkarainen, Satu Pirita; Groth, Camilla (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      In Norway, makerspaces are emerging as new educational contexts across all school levels. This trend is multifaceted as it is inspired by the global maker movement and supported by local initiatives as well as a national ...
    • Å tolke, forstå og vurdere visuelle omgivelser. Å bruke den grunnleggende ferdigheten lesing i kunst og håndverk 

      Nordstokke, Tove (Master thesis, 2022)
      Avhandlingen er en tilstandsrapport for hvordan elver på mellomtrinnet bruker den grunnleggende ferdigheten lesing til å forstå og tolke bilder i kunst og håndverk. Gjennom ni intervjuer med elever på mellomtrinnet har jeg ...