Samarbeid mellom skole og skolehelsetjenesten - til beste for elevenes helse trivsel og læring?
Abstract
Bakgrunn for oppgaven: Skolen og skolehelsetjenesten er to ulike organisasjoner i skolen med ulik forpliktelse til samarbeid i sine lovverk. Både skolen og skolehelsetjenesten har i følge lov og forskrift et felles mål om å fremme elevenes helse, trivsel og læring i skolen. Hensikten med studien har vært å gjennomføre et aksjonsforskningsprosjekt på en relativt ny skole uten etablert samarbeid. Ved å delta i utviklingen av et tverrfaglig samarbeid på systemnivå har jeg samtidig kunnet utforske hva som fremmer og hemmer et tverrfaglig samarbeid i en skole.
Tema og problemstilling: Tema i oppgaven er tverrfaglig samarbeid mellom skole og skolehelsetjenesten på systemnivå. Hvordan er mulighetene og handlingsrommet for samarbeid mellom skole og skolehelsetjenesten? Hva fremmer og hemmer samarbeid mellom skole og skolehelsetjenesten? Hvordan kan samarbeidet utvikles videre?
Teorigrunnlaget: Forskning, litteratur og flere ulike undersøkelse beskriver muligheter og nytte av et samarbeid, og det er ofte omtalt en del utfordringer knyttet til samarbeidet. Det helsefremmende teorigrunnlaget er ”Whole- system” tilnærming for hele elevgruppen, og innebærer støttende miljø, elevmedvirkning, utjevning av sosial ulikhet og et tverrfaglig samarbeid mellom skole og skolehelsetjenesten.
Metode: Aksjonsforskning i kjent organisasjon er valgt som metode for på en demokratisk måte å utforske hvordan et samarbeid på systemnivå kan utvikle seg og samtidig beskrive hvordan historien og prosessen utviklet seg på innsiden.
Data/kilder: Data består av tidslinje, logg, telefoner, mail, observasjoner, intervjuer, spontane og planlagte møter, deltagelse på tverrfaglige møter, fremlegg på skolens plandag, planlegging og gjennomføring av workshop.
Hovedfunn: Skole og skolehelsetjenesten har ulik forpliktelse og syn på samarbeid som kan være til hinder for etablering av faste tverrfaglige samarbeidsmøter. At rektor er positiv til samarbeid, gjentatte initiativ om møter fra skolehelsetjenesten og at den er synlig fremmer samarbeidet. Geografisk nærhet mellom samarbeidspartnernes kontorer i skolen kan lette det tverrfaglige samarbeidet i en travel hverdag. Tverrfaglige møter økte kjennskap til hverandres kompetanse, ga mulighet for et felles verdigrunnlag og fremmet inkludering.