En studie av den tekniske utdanningen i Luftforsvaret. Fra Little Norway til Lutvann …
Journal article
Published version

View/ Open
Date
2025Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for pedagogikk [344]
- Publikasjoner fra CRIStin [4266]
Original version
Aakre, B. M. (2025). En studie av den tekniske utdanningen i Luftforsvaret: Fra little Norway til lutvann... Didactica, 6(1), 1–38. https://didactica.one/index.htmAbstract
Innen 2026 skal all fag- og funksjonsrettet utdanning i Luftforsvarets være etablert i et nytt skolesenter på Værnes. Da er det 80 år siden Luftforsvaret etablerte teknisk utdanning på Lutvann og Kjevik. Hensikter med denne artikkelen er å belyse de forutsetninger som lå til grunn for å opprette utdanningen og de endringer som fant sted underveis fram til at den nå etableres på Værnes. Artikkelen bygger på aktivitetsteori, åpne skriftlige kilder, beretninger fra tidligere elever og lærere samt egne erfaringer fra skolen, først på Lutvann og senere en kort periode på Kjevik. Artikkelen konkluderer med at Luftforsvaret og dens utdanninger ble begrunnet med erfaringer fra andre verdenskrig, den teknologiske utviklingen og de forutsetninger som Norge da hadde for å etablere et moderne forsvar. Det ble særlig pekt på utfordringer med å utdanne innenfor elektronikk, fjernstyringer og raketter, som den sivile utdanningen hadde liten eller ingen kompetanse på. De første årene var utdanningen preget av innsatsen under britisk kommando og Little Norway. Men etter at Norge kom med i NATO i 1949 ble det tettere bånd til USA som finansierte fly, radaranlegg, luftvern og annet elektronisk materiell. Fra 1970-tallet var perioden for de store våpenprogrammene over og Norge måtte finansiere en større del av sine investeringer selv. Det la grunnlaget for en ny måte å tenke teknisk utdanning på. Gradvis fant det sted en tilpasning til sivil utdanning, dels som et krav fra det sivile samfunnet og fordi konkurrerende utdanning ble bygd ut. I senere tiår er situasjonen derfor annerledes: den sivile tekniske utdanningen er godt etablert på alle nivåer og i alle deler av landet. Den blir nå vurdert å være godt egnet som grunnlag for rekrutering til mer spesialisert utdanning i Luftforsvaret. Det har også blitt et tettere samarbeid med bedrifter som leverer både utstyr, vedlikehold og opplæring. På personellsiden har befalsordning og beordringssystem vært sentrale temaer. Flyttingen til Værnes faller store investeringer i ny teknologi i form av nye fly, luftvern, kommando, kontroll og informasjonssystemer. Det vil krever ny innsats og ny teknisk kompetanse. Utviklingen må også forstås i lys økt spenning i Europa og fare for ny krig.