Historieundervisning utenfor skolen. Samarbeid med museer og den kulturelle skolesekken (DKS)
Original version
Sonne, L. (2023). Historieundervisning utenfor skolen. Samarbeid med museer og den kulturelle skolesekken (DKS). Profesjonsutvikling for historieundervisere 1 (s. 209-232). Novus.Abstract
Historieundervisning eller læring gjennom historie trenger ikke bare å foregå innenfor rammene av et klasserom eller en skole. Det finnes mange andre muligheter, som vi skal se på i denne artikkelen. Måten vi som mennesker blir ansett å lære på, er vanligvis gjennom formell utdanning ved skoler og universiteter. Viktige faktorer for læring er dog også ikke-formell og uformell læring (Andersson & Aronsson, 2004; Aronsson & Larsson, 2002; Bergdahl, 1985; Bergsland, 2003; Insulander, 2005; Kverndokk, 2007; Eskilsson, 2008; Axelsson, 2009; Jarvis, 2005, 2007, 2008; Sonne 2009). Blant annet EU og Nordisk ministerråd oppmuntrer til utvikling av det som kan kalles lærende samfunn på felleseuropeisk og fellesnordisk nivå gjennom en kultur- og utdanningspolitikk med det formål å stimulere økonomisk og annen samfunnsutvikling. Et resultat av denne politikken er for eksempel EUs program for livslang læring, som også har fått stor innflytelse på hvordan det tenkes rundt læring i Norge. I Norden er det Nordisk ministerråds Nordplus-program som har hatt størst innflytelse på hvordan vi utvikler og arbeider med læring i Norge.