Mixed methods som utgangspunkt for barnehagefaglig forskning
Original version
Madsen, S. S., Birkeland, J., & Borgen, J. S. 2. Mixed methods som utgangspunkt for barnehagefaglig forskning. In Metodetilnærminger og prosessuelle design i barnehageforskning (s. 21-39). Universitetsforlaget. https://doi.org/10.18261/9788215064697-24-02Abstract
Kapittelet presenterer de mest sentrale elementene i et mixed methods-design, og det redegjøres for mangfoldet innenfor denne måten å arbeide på. Ut fra et pragmatisk ståsted gir kapittelet et innblikk i hvordan slike studier kan tilføre merverdi når man forsker på komplekse menneskelige fenomener som barnehage. Mixed methods-design innebærer at forskeren samler og analyserer data, sammenstiller funn og trekker konklusjoner basert på bruk av både kvalitative og kvantitative tilnærminger og metoder i ett og samme forskningsprosjekt. Slik kan man oppnå både bredde og dybde i kunnskapsbidraget.