Fotball som virkemiddel i historieundervisningen: Utvikling av et undervisningsopplegg om den industrielle revolusjonen på 1800-tallet i Nordvest-Europa
Chapter
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3179640Utgivelsesdato
2025Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Sonne, L. (2025). Fotball som virkemiddel i historieundervisningen: Utvikling av et undervisningsopplegg om den industrielle revolusjonen på 1800-tallet i Nordvest-Europa. I L. Sonne & A. W. Norli (Red.), Profesjonsutvikling for historieundervisere 3 (s. 182-195). Novus Forlag.Sammendrag
Fotball er verdens mest utbredte idrett. Fotballen har et stort publikum og forener store deler av verden om en felles interesse. Fotball spilles i verdens både største og minste byer verden rundt. En nyere tendens er at kvinnefotballen vokser og bidrar til å gjøre fotballen enda mer utbredt, både som elitesport med mange tilskuere og som folkelig idrett med mange deltakere, særlig barn og unge. Det er kanskje ingenting som kan forene mennesker på tvers av landegrenser som fotball. Fotball er begeistring, skuffelser, følelser, estetikk, historie, nostalgi, samvær, rivalisering, penger, mangel på penger og alt mulig annet. Fotball er universelt. Den angår de fleste på en eller annen måte, om man liker det eller ikke. Fotballen er med andre ord en kraft, en ressurs, som kan brukes eller misbrukes på mange ulike måter.
I denne artikkelen analyserer jeg fotball som et virkemiddel i historieundervisningen. På hvilke måter er det mulig å bruke fotball som utgangspunkt til å lære bort nyere tids historie? Målet er foreslå muligheter til å bruke fotballen slik og å peke på hvilke grep som er gunstige for å oppnå dette.