Historieunderviserens kompetanseutvikling
Original version
Sonne, L. & Norli, A. W. (Red.) (2025). Historieunderviserens kompetanseutvikling. I Profesjonsutvikling for historieundervisere 3 (s. 9-16). Novus Forlag.Abstract
Målet med profesjonsutvikling for historieundervisere er å bidra til å utdanne det vi vil kalle en «ideallektor» (Sonne & Wiklund Norli, 2023, s. 10-25). Med dette menes en lektor med kompetanser relatert til progresjon innenfor ulike områder. For det første tar vi utgangspunkt i lektorens undervisningspraksis. For det andre lektorens kompetanse til å forske og drive med utvikling og innovasjon relatert til egen praksis. For det tredje anser vi lektorens bruk av IKT i undervisningen som et viktig utviklingsområde. Sist, men ikke minst, anser vi for det fjerde at en lektor i historie bør kunne forstår sin rolle som aktør i en politisk kontekst. Med dette mener vi evnen til å forholde seg til policy-implementering og policy-utvikling relatert til profesjonen som lektor (Sonne & Wiklund Norli, 2024, s. 10-16).