Elevenes skjønnsutøvelse – fra myndighetenes intensjoner til lærerens pedagogiske praxis
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3179136Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for pedagogikk [348]
- Publikasjoner fra CRIStin [4288]
Originalversjon
Angeltun, C. (2024). Elevenes skjønnsutøvelse – fra myndighetenes intensjoner til lærerens pedagogiske praxis. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 10(2), 60-80. https://doi.org/10.23865/ntpk.v10.5849Sammendrag
I denne artikkelen drøfter jeg resultater fra dialoger med 108 lærerstudenter – fordelt i fokusgrupper over to undervisningsøkter – hvor temaet var elevenes bruk av skjønn i ulike pedagogiske aktiviteter som er fremhevet i læreplaner. Det var to mål med dette pedagogiske designeksperimentet: For det første å utvikle et undervisningsopplegg hvor lærerstudentene i dialoger med hverandre anvender pedagogisk skjønn individuelt og kollektivt for å omsette kompetansemål til pedagogisk praksis. Og for det andre å bruke det teoretiske bakteppet for artikkelen og dialogene med lærerstudentene til å svare på artikkelens overordnede problemstilling: Muliggjør, aktualiserer og fremmer dagens læreplaner godt begrunnet skjønnsutøvelse hos elevene? Resultatene fra denne studien gir grunnlag for å hevde at styringsdokumentene bør tydeliggjøre hvordan lærere og elever kan forstå hva godt nok begrunnet skjønnsutøvelse innebærer, og i hvilken grad kompetansemålene burde signalisere kollektive arbeidsmetoder.