Pedagogisk ledelse i norsk forskningslitteratur innenfor barnehagefeltet – en scoping review
Tollnes, Inger Johanne Riis; Sørensen, Veronika; Tholin, Kristin Rydjord; Hognestad, Karin; Hannevig, Lise Vibeke; Sanda, Anne Marte; Storli, June Berger; Kristiansen, Anne Lene; Bøe, Marit
Peer reviewed, Journal article
Published version

View/ Open
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Tollnes, I. J. R., Sørensen, V., Tholin, K. R., Hognestad, K., Hannevig, L. V., Sanda, A. M., Storli, J. B., Kristiansen, A. L., & Bøe, M. (2024). Pedagogisk ledelse i norsk forskningslitteratur innenfor barnehagefeltet – en scoping review. Nordisk barnehageforskning, 21(2), 245–265. https://doi.org/10.23865/nbf.v21.455Abstract
Formålet med studien er å gi en oversikt over hva begrepet pedagogisk ledelse omhandler i fagfellevurderte artikler og fagbøker innenfor norsk barnehagefaglig forskningslitteratur. Studien er gjennomført som en scoping review, med undersøkelse i norske og internasjonale elektroniske databaser og forskningsbaserte fagbøker fra 2011 til 2021. Totalt 35 bidrag ble inkludert i samsvar med inklusjonskriteriene, og det ble gjennomført en tematisk innholdsanalyse. Litteraturstudien viser at pedagogisk ledelse er et vidt og lite utforsket begrep, spesielt i forståelsen av pedagogisk ledelse av barn. Denne litteraturgjennomgangen vil derfor kunne bidra til å tydeliggjøre innholdet i begrepet og eventuelt legge grunnlag for felles forståelse av begrepet innen barnehagefeltet. Studien peker på implikasjoner for barnehagefeltet og barnehagelærerutdanningen.