Kontinuitet og endring i fremstillingen av Karl den store i norske lærebøker 1832–2024
Peer reviewed, Journal article
Published version

View/ Open
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Alvestad, K. C. (2024). Kontinuitet og endring i fremstillingen av Karl den store i norske lærebøker 1832–2024. Historisk tidsskrift, 103(4), 369–383. https://doi.org/10.18261/ht.103.4.6Abstract
Karl den store (r. 768–814) har lenge vært et fast innslag i norske historiebøker. Over tid har fremstillingen av ham endret seg i takt med læreplanens innhold og forfatternes valg. Denne artikkelen utforsker kontinuitet og endringer i hvordan Karl fremstilles siden første halvdel av attenhundretallet. Artikkelen bygger på en nærlesning av 17 lærebøker i lys av samtidige læreplaner og skolelover. Studien viser at et ikke-nasjonalt materiale i lærebøker kan bidra til en mer nyansert forståelse av forfatternes og samtidens grep om fortiden og historiefaget. Analysen viser at det er en kontinuitet i at lærebokfremstillingene setter søkelys på erobringer og utdanning når Karl presenteres for leserne. Parallelt med dette er det tydelig at lærebokforfatterne aktivt trekker veksler på historiske kilder fra middelalderen og innlemmer utdrag fra Einhard og Notker aktivt når de skaper rike portretter av Karl. Samtidig skjer det en endring over tid, og Karl går fra å være en av mange rollemodeller og eksempler leseren møter i bøkene, til å bli den eneste middelalderkongen som blir presentert inngående. Som følge av fagfornyelsen 2020 har Karl forsvunnet ut av lærebøkene som er publisert så langt.