Dataspill i Norskfaget. En kvalitativ analyse av Minecraft Education i lys av litterær kompetanse
Abstract
Norskfaget med dets tilhørende litteraturundervisning møter utfordringer i klasserommet når den skal forsøke å balansere mellom den motiverende lesestrategien som gjerne søker å bekrefte eller utfordret individets forståelse av seg selv, mot de mer instrumentelle ferdighetene som gjør leseren i stand til å sanse og forstå teksten gjennom dens litterære kvaliteter. Dette masterprosjektet bygger derfor på teorier om litterær kompetanse, og ser etter muligheter for hvordan lærere didaktisk planlegger og utfører litteraturundervisning som jobber målrettet mot å utvikle slik kompetanse hos elevene. Gjennom prosjektet undersøkes det om den tradisjonelle tavleundervisningen kan vike til fordel for undervisning med dataspillet Minecraft Education. Prosjektets problemstilling blir besvart gjennom en kvalitativ analyse av arbeidsoppgaver tilknyttet Minecraft Education, samt analyse av spillets ressurser. Funn fra analysen viser at dataspillet har et potensial i arbeidet med å utvikle elevers litterære kompetanse, men at spillet i seg selv ikke fører til en slik utvikling – det er avhengig av ressurser i elevens omgivelser for at elevene potensielt kan utvikle litterær kompetanse.