«… fordi skolen skal jo hjelpe deg i fremtiden.» Elevperspektiver på betydninger av utplassering i faget utdanningsvalg
Peer reviewed, Journal article
Published version

View/ Open
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Røise, Petra, og Randi Boelskifte Skovhus. (2024). «‘… fordi skolen skal jo hjelpe deg i fremtiden.’: Elevperspektiver på betydninger av utplassering i faget utdanningsvalg». Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk 9(1). https://doi.org/10.15845/ntvp.v9i1.3925Abstract
Formålet med artikkelen er å gi innsikt i hvilken betydning ungdomsskoleelever tillegger utplasseringsaktiviteter, og hvordan dette er forbundet med betingelser knyttet til utplassering. Artiklens empiri består av fire fokusgrupper med totalt 24 ungdomsskoleelever som har deltatt i utplasseringsaktiviteter. Det teoretiske fundament er kritisk psykologi og kritisk pedagogikk. Med dette rammeverket analyseres frem fem temaer, nemlig: 1) at elever har ulike begrunnelser for hva de tillegger betydning ved utplassering; 2) refleksive og relasjonelle dimensjoner kan styrke betydningen av utplassering; 3) elevenes forventninger til arbeid og betingelser for å kunne utføre arbeidet; 4) hvis utplassering skal bidra til utdanningsvalg, ønsker elevene innsikt i hele yrke; og til slutt, 5) at mange elever ønsker mer utplassering, men ikke under alle betingelser. Det diskuteres hvordan studiens funn kan bidra til utvikling av karriereundervisning og didaktisk forståelse i faget utdanningsvalg i Norge, med særlig fokus på utplasseringsaktiviteter. The purpose of the article is to provide insight into the personal meaning that students in lower secondary school give to work placement activities, and how this is connected to conditions linked to work placement. The article's empirical data consists of four focus groups with a total of 24 students lower secondary school who have participated in work placement activities. The theoretical foundation is critical psychology and critical pedagogy. With this framework, five themes are analyzed, namely: 1) that students have different reasons for what they attach importance to on work placement; 2) reflexive and relational dimensions can strengthen the meaning of work placement; 3) the students' expectations of work and conditions for being able to carry out the work; 4) if placement is to contribute to educational choices, students want insight into the entire profession; and finally, 5) that many students want more placements, but not under all conditions. It is discussed how the study's findings can contribute to the development of career education and didactic understanding in the subject of Educational Choice in Norway, with a particular focus on work placement activities.