Kritisk tekstarbeid på ungdomstrinnet
Description
Full text not available
Abstract
multimodale kommersielle tekster bidra til å styrke elevenes kritiske literacy?» Mange ungdommer bruker i dag en eller flere plattformer der de eksponeres for tekster som på ulike måter prøver å påvirke dem.
For å besvare problemstillingen, brukes to kvalitative metoder, fordelt i hvert sitt
forskningssteg. I forskningssteg 1 har jeg transkribert og analysert to TikTok-videoer ved bruk av rammeverk (Ledin & Machin, 2018, Veum & Skovholt, 2022). Forskningsspørsmålet i dette steget handler om å undersøke hvilket potensial to kommersielle TikTok-vidoer har for kritisk tekstarbeid i norskfaget. I forskningssteg 2 viser analyser av en spørreundersøkelse gjennomført av elever på 8. trinn. Målet i forskningssteg er å undersøke hvordan et utvalg elever på 8. trinn forholder seg til de to TikTok-videoene.
Det teoretiske grunnlaget er kritisk literacy, kritisk diskursanalyse, sosialsemiotikk,
multimodalitet og tidligere klasseromsstudier, erfart gjennom CritLit-prosjektet.
Utvalget i denne oppgaven er to multimodale kommersielle og tekster og ungdomsskoleklassen som gjennomførte en spørreundersøkelse bestående av totalt 28 spørsmål.
Kritisk literacy har lenge vært og er viktigere enn noen gang, og i LK20 og
Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen er kravet om å tilnærme oss på en kritisk måte, både til tekster, mens også andre ting som berører oss, tydelig kommunisert gjennom den at vi må gjøre oss erfaringer og utforske de tekstene som faktisk treffer ungdommen. Hvordan vi skal få til dette i praksis, er noe vi trenger mer forskningsbasert kunnskap om.