Livskvalitet hos de sårbare barna i skolen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3176296Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien undersøker hvordan begrepet livskvalitet kommer til uttrykk i et utvalgt analyserte dokumenter, hentet fra Kunnskapsløftet 2020, samt dets relevans for de sårbare barna i skolen. Temaet er høyaktuelt grunnet økende psykiske helseutfordringer blant barn og unge. Oppgaven analyserer hvordan begrepet livskvalitet manifesteres i læreplanens tverrfaglige tema folkehelse og livsmestring og diskuterer hvordan dette kan støtte elevers trivsel og læring. Dette settes inn i en samfunnskontekst, der psykisk helse har fått økt oppmerksomhet siden slutten av 1990-tallet. Den nye læreplanen fra 2020 løfter fram psykisk helse og livsmestring som essensielle temaer for elevenes utvikling. Oppgaven tar særlig for seg begrepet sårbare barn, definert som elever med sammensatte behov som kan skyldes fysisk eller psykisk helse, læringsutfordringer eller sosiale forhold.
Teoretisk bygger oppgaven på Axel Honneths anerkjennelsesteori, som vektlegger kjærlighet, rettigheter og sosial verdsetting som fundamenter for individets utvikling. Relasjonskompetanse blant lærere fremheves som sentralt for å støtte elevenes helse og trivsel. Oppgaven kobler dette til begrepene identitet, selvbilde, tilhørighet og respekt, som alle påvirker elevenes livskvalitet. Metodisk benyttes dokumentanalyse av utvalgte læreplandokumenter for å avdekke hvordan et utvalg begreper eksplisitt og implisitt kommer til uttrykk i et utvalg dokumenter fra LK20.
Drøftingen trekker frem skolens rolle i å skape et miljø som fremmer livskvalitet, men peker også på behovet for økt fokus på omsorg, relasjonsbygging og tilpasset opplæring for å møte sårbare elevers spesifikke behov. Avslutningsvis understrekes relevansen av oppgavens tema for samfunnets arbeid med å bygge en inkluderende og helsefremmende skole.