Abstrakt og poetisk multiplananimasjon. Et a/r/tografisk utviklingsarbeid om kroppsliggjort kunnskap
Peer reviewed, Journal article
Published version

View/ Open
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for estetiske fag [113]
- Publikasjoner fra CRIStin [3999]
Original version
Roksvåg, K. (2024). Abstrakt og poetisk multiplananimasjon: Et a/r/tografisk utviklingsarbeid om kroppsliggjort kunnskap. FormAkademisk, 17(2). https://doi.org/10.7577/formakademisk.5669Abstract
Denne multimodale artikkelen bygger på et kunstnerisk utviklingsarbeid der forfatteren har arbeidet utforskende med abstrakt multiplananimasjon. Undersøkelsen plasseres metodologisk innenfor a/r/tografi, og teorier om kroppsliggjort kunnskap anvendes som læringsteoretisk rammeverk. Gjennom fotodokumentasjon, skriftlig tekst og animasjonsfilm synliggjøres kroppsliggjort kunnskap om multiplananimasjon som teknikk og kunstnerisk uttrykksform, og dens potensiale i en læringssammenheng med barn i barnehage og grunnskole. I en videre sammenheng undersøkes animasjonens mulighet til å utvikle ny og utvidet kunnskap om koblinger mellom materialer og teknologi, og utgjør et bidrag til en ny material-digital praksis som ivaretar et helhetlig læringssyn. Forskningsspørsmålet som stilles er; Hvilke kroppsliggjorte kunnskaper om multiplananimasjon kan utvikles gjennom kunstnerisk utforsking? Spørsmålet drøftes gjennom følgende tre kategorier: (1) Abstrakt multiplananimasjon som en poetisk bevegelse; (2) Multiplananimasjon som en romlig collage (3); Multiplananimasjon som langsom kunnskap og langsomt håndverk.