Midtveis i utdanningsløpet - barnehagelærerstudenters erfaringer med sammenheng og profesjonsinnretting
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3175595Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for pedagogikk [340]
- Publikasjoner fra CRIStin [4225]
Originalversjon
Nesset, G. H., Tollnes, I. J., & Eik, L. T. (2024). Midtveis i utdanningsløpet-barnehagelærerstudenters erfaringer med sammenheng og profesjonsinnretting. Nordisk barnehageforskning, 21(4), 12-32). https://doi.org/10.23865/nbf.v21.505Sammendrag
I denne studien undersøker vi studenters erfaringer med sammenheng og profesjonsinnretning i barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Siden de nasjonale retningslinjene for utdanningen ble innført i 2012, er det ved USN gjort endringer underveis i organisering og sammensetning av fag og kunnskapsområder i bachelorprogrammet. Artikkelen bygger på en delstudie som inngår i et større prosjekt om studenters erfaringer på ulike tidspunkt i utdanningen. Studien har et kvalitativ design, med individuelle intervjuer av et utvalg studenter midtveis i studiet. Funn i undersøkelsen viser at møter med sentrale begreper i ulike kunnskapsområder bidrar til å utvide forståelsen av kunnskapsområder og til å skape sammenhenger i studiets oppbygging. Studentaktive læringsformer, som gir variasjoner i undervisningen og medvirkning i læringsprosesser, trekkes fram som viktige for profesjonskvalifiseringen i utdanningen. Mestring av komplekse situasjoner erfares særlig i praksis, og slike verdifulle utfordringer kan forsterke profesjonskvalifiseringen. Studiens formål med å løfte fram studenterfaringer vil kunne være verdifulle bidrag i videre endringsarbeid i utdanningen. Midway Through the Education Course – Kindergarten Teacher Students’ Experiences with Coherence and Professional Orientation
This study examines students’ experiences with coherence and professional orientation in early childhood education at University of South-Eastern Norway (USN). Since the national guidelines for the education was introduced in 2012, changes have been made at USN in the organisation and composition of subjects and interdisciplinary topic in the bachelor’s programme. The article is based on a sub-study that is part of a larger project on students’ experiences at different points in their education. The study has a qualitative design, with individual interviews of a sample of students midway through the programme. The findings of the survey show that encounters with key concepts in different interdisciplinary topic help to expand the understanding of interdisciplinary topic and to see connections in the structure of the programme. Student-active learning methods that result in variations in teaching and participation in learning processes, are highlighted as important premises for professional qualification in the education. Mastery of complex situations is particularly experienced in practice, and such valuable challenges can strengthen professional qualifications. The purpose of the study to highlight student experiences could be a valuable contribution to further change work in education.