Algebraisk tenkning på 3.trinn
Description
Full text not available
Abstract
Jeg har undersøkt hvordan algebraoppgaver kan anvendes på 3.trinn for å fremme algebraisk tenkning hos elever. For å belyse temaet benyttes en kvalitativ forskningsmetode kombinert med aksjonsforskning. Jeg har selv laget undervisningsoppleggene og undervist i klassen. Det er klassens kontaktlærer som er med i dette arbeidet. Ut ifra observasjoner av undervisning og anbefalinger fra læreren og i forskningslitteraturen, har jeg analysert om hvordan oppgaver med figurtall kan hjelpe elever med å utvikle algebraisk tenkning. Studien viser også en oversikt over ulike verktøy som er nyttig å vite om når lærere skal planlegge algebraundervisning med tanke på å ivareta mangfold i elevgruppen. Den tok i tillegg utgangspunkt i hvilken grad algebra er inkludert i PISA-testen og i læreplanen. Dette er med på å bidra til forståelse om hvilke forventninger lærere kan ha til elever i algebraundervisning på 3.trinn og vil legge grunnlaget for hvordan lærere planlegger undervisningen.
Resultater viser at det er positivt å jobbe med oppgaver med figurtall til elever på 3.trinn. Dens primære hensikt er å utdype elevers forståelse av matematikkens strukturelle form og generelle anvendelse og ikke bare gi isolerte erfaringer innen beregning. Oppgaver med figurtall kan utdypes og utvides for å støtte utviklingen av funksjonstenkning i grunnskolen. Lærer kan tilrettelegge undervisning ved å starte tidlig med riktig verktøy og støtte til elevene. Ulike representasjonsverktøy kan hjelpe elever fokusere på å oppdage sammenhengen mellom variabler og å knytte en utregning til denne sammenhengen. Samtidig tilrettelegger lærer slik at innlæring knyttet til elevenes erfaringsbakgrunn og aktuelle hverdagssituasjon. This thesis has a spotlight on the application of algebra tasks in differentiated instruction. To investigate this topic, I have chosen a qualitative method combined with action research which is most appropriate. I have created the teaching plans and taught the class. It is the class's teacher who is involved in this work. Based on observations of teaching and recommendations from the teacher and in the research literature, I have analyzed how figurate numbers can help students to have algebraic thinking. I have then created an overview of tools that are useful to know when teachers plan algebra lessons with a view to safeguarding diversity in the student group. I also based my analysis on the extent to which algebra is included in the PISA test and the curriculum. This helps to contribute to an understanding of what expectations teachers can have for pupils in algebra teaching at primary school and will lay the foundation for how teachers plan the teaching.
Results show that it is positive to work with figurate numbers for students in grade 3. Its primary purpose is to deepen students' understanding of the structural form and general application of mathematics and not just provide isolated experiences in calculation. Figurate numbers can be deepened and expanded to support the development of functional thinking in primary school. Teachers can facilitate teaching by starting early with the right tools and support for students. Different representation tools can help students focus on discovering the relationship between variables and linking a calculation to this relationship. At the same time, teachers facilitate learning so that it is linked to the students' background of experience and current everyday situations.