Å skape plass til alle
Abstract
Denne studien handler om tilrettelegging for motivasjon og mestring hos elever med ADHD, og problemstillingen er: Hvordan tilrettelegger pedagoger hverdagen for elever med ADHD for å styrke deres motivasjon og mestring, og hvilke utfordringer møter de i denne prosessen?
Hensikten var å finne ut hvilke utfordringer disse elevene møter i hverdagen, og hvordan man tilrettelegger for å møte behovenes deres med fokus på motivasjon og mestring. Studien bygger på teori om ADHD, tilknytningsteori, trygghetssirkelen, motivasjon og mestring.
Studien har tatt i bruk kvalitative metode hvor det ble utført fire semistrukturert intervjuer for å samle inn empiri. Informantene var ulike pedagoger på skoler i alderen 30-50 år, og arbeidserfaringen deres varierte fra 10-25 år. For å analysere dataene som kom frem i intervjuene benyttet jeg Braun and Clarke sin tematiske analyse som inneholder seks ulike steg.
Pedagogene erfarte i studien at elever med ADHD trenger lærere som er tillitsfulle, stabile og kunnskapsrike, samtidig som de er gode relasjonsbyggere. Videre pekes det på at impulsivitet og hyperaktivitet hos disse elevene påvirker både deres sosiale og faglige utvikling. De trenger derfor en strukturert og forutsigbar hverdag for å forebygge utfordringene deres på skolen. For å skape et ønskede miljø, ble det lagt vekt på å jobbe med sosial kompetanse i form av turdager og alternative timer med miljøterapeuter. Det kom også frem at selv om disse elevene har ADHD, er det fortsatt viktig å ha klare rammer og forventninger til dem. Det viste seg eksempelvis i veiledning hvor man snakker om ting som er riktig og galt, samt konsekvenser hvis man for eksempel ikke gjør det man skal gjøre for å oppnå en belønning innenfor et belønningssystem. Alt i alt handlet all tilrettelegging om å komme i en posisjon for å påvirke eleven på en positiv måte ved å skape tillit, trygghet og forutsigbarhet for dem. This study focuses on facilitating motivation and mastery for students with ADHD, addressing the following research question: "How do educators adapt the school day for students with ADHD to enhance their motivation and sense of accomplishment, and what challenges do they encounter in this process?”.
The aim was to identify the daily challenges these students face and how educators can tailor approaches to meet their needs. The study draws on theories related to ADHD, attachment, and the effects of motivation and mastery on students with ADHD.
A qualitative methodology was used, involving four semi-structured interviews to gather empirical data. The informants were educators aged 30-50, with work experience ranging from 10 to 25 years. Braun and Clarke's thematic analysis, which includes six stages, was used to analyze the data collected in the interviews.
Key findings indicate that students with ADHD benefit from teachers who are trustworthy, stable, and knowledgeable, as well as skilled at building relationships. Additionally, the findings point to impulsivity and hyperactivity in these students as influencing both their social and academic development. They therefore need a structured and predictable daily routine to help manage their school challenges. To create an optimal environment, emphasis was placed on building social skills through outings and alternative sessions with mental health professionals. It also emerged that, despite their ADHD, clear boundaries and expectations are essential. This was evident in guidance where students discuss right and wrong, as well as the consequences of not meeting expectations within a reward system. Overall, all aspects of facilitation focused on placing educators in a position to positively influence students by creating an environment of trust, safety, and predictability.