Tannpleieres erfaring med å jobbe med atferdsendring på pasienter med periodontitt
Description
Full text not available
Abstract
Oppgaven utforsker tannpleieres erfaring med å jobbe med atferdsendring på pasienter med periodontitt i lys av helsefremmende arbeid, empowerment og personsentrert pasientundervisning.
Semistrukturert intervju ble gjennomført med fire tannpleiere som har erfaring med å jobbe med pasienter med periodontitt, og som presenterte både offentlig og privat virksomhet. Intervjuene ble tatt opp, transkribert og analysert med kvalitativ innholdsanalyse.
Tannpleierne verdsatte å skape en sterk behandlingsallianse for å oppnå adferdsendring, men i praksis kunne sykdomsorienteringen i pasientsamarbeidet få hovedfokuset. I møte med pasienter som ikke fulgte de anbefalingene de hadde gitt, kunne man oppleve rådløshet og bli mer sykdomsorientert. Alle informantene mente at det å få til en god relasjon, lære å kjenne pasienten og komme på samme nivå var viktig for å få til atferdsendring. Den tradisjonelle kommunikasjonsmetoden vektla kausal informasjon og instruksjon som de viktigste metodene. Tannpleierne kunne bli rådløse og opplevde det som vanskeligst med pasienter som virket utilpass under behandlingen eller hadde redusert helseforståelse og/eller dårlig etterlevelse. Dette kunne føre til at de ble enda mer sykdomsorientert i pasientundervisningen.
Funnene belyser at tannpleierne verdsatte å skape en sterk behandlingsallianse for å oppnå atferdsendring, men at de i praksis er forankret i en tradisjonell kommunikasjonsmetode der fokus er sykdomsinformasjon og instruksjon. Etterutdanning i strategier og metoder for atferdsendringer basert på personsentrert tilnærming, helsefremmende og sykdomsforebyggende teorier og modeller kan forbedre tannpleiernes utfordringer med de mest krevende pasientene. Dette vil også medføre bedre jobbtilfredshet. The thesis explores dental hygienists' experiences in working with behavior change in patients with periodontitis, viewed through the lens of health promotion, empowerment, and person-centered patient education.
Semi-structured interviews were conducted with four dental hygienists who had experience working with patients with periodontitis, representing both public and private practices. The interviews were recorded, transcribed, and analyzed using qualitative content analysis.
The dental hygienists valued establishing a strong therapeutic alliance to achieve behavior change, but in practice, a disease-focused approach often dominated patient collaboration. When encountering patients who did not follow their recommendations, they reported feeling helpless and tended to revert to a more disease-oriented focus. All participants emphasized that building a good relationship, getting to know the patient, and aligning with them on the same level were crucial for achieving behavior change. The traditional communication methods emphasized causal information and instruction as the primary tools.
The dental hygienists reported feeling helpless and found it most challenging to work with patients who seemed uncomfortable during treatment or who had limited health literacy and/or poor adherence. This often led them to become even more disease-focused in their patient education.
The findings highlight that while dental hygienists valued building a strong therapeutic alliance to facilitate behavior change, their practice was rooted in traditional communication methods focusing on disease information and instruction. Continuing education in strategies and methods for behavior change, grounded in person-centered approaches and health-promoting and preventive theories and models, could address the challenges dental hygienists face with their most demanding patients. This could also enhance job satisfaction.