EvaFag 2025: Evaluering av fagfornyelsen: «Nå skal det jo sitte litt mer i ryggmargen»: Implementering av LK20 i en ny fase Arbeidspakke 1, Delrapport 3
Burner, Tony; Gustavsen, Trond Stølen; Husebø, Øyvind; Kacerja, Suela; Rubilar, Kristine; Ruud, Lise Camilla; Salvesen, Geir Sigvard; Schipor, Delia; Bergsgard, Nils Asle
Report
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3173679Utgivelsesdato
2025Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne delrapporten rapporterer fra tredje runde med kvalitative data fra et pågående longitudinelt evalueringsprosjekt, «Evaluering av hvordan LK20 realiseres i spesifikke fag 2021-2025», forkortet «EvaFag2025». Det har vært samlet intervju- og observasjonsdata fra fem ulike caseskoler i fire fag: engelsk, matematikk, musikk og samfunnsfag. Rapporten har hatt som mål å si noe om hvordan lærere arbeider med implementering av LK20, mer spesifikt:
•endringer i hvordan man underviser og vurderer, endringer av lærer- og elevrollen, ogendring i fagenes innhold
•hvordan de ulike elementene i LK20 tas i bruk i enkeltfag
•hvordan skole- og læringsmiljøet danner kollektive læreprosesser
•hva som fremmer eller ev. hemmer implementeringen av LK20 i skolene og ienkeltfag
Hensikten med denne longitudinelle studien er å vise endringer over tid. Denne tredje delrapporten fokuserer på dette. Intervjuguide og observasjonsskjema fra første runde med datainnsamling ble brukt som grunnlag for å undersøke læreres arbeid med implementering av læreplanen i løpet av det andre skoleåret med datainnsamling. Funnene i denne tredje delrapporten viser at LK20 har gått over i en ny fase som vi kaller konsolideringsfasen. I denne fasen uttaler generelt lærerne at det som var nytt i LK20 sitter i «ryggmargen». Samtidig ser vi flere eksempler på spenninger og friksjoner i fagene. I engelsk og musikk er det stadig tidspress grunnet få timetall. Det er også en opplevelse av at flere andre skoleutviklingsprosjekter, som oppleves å være på siden av LK20, opptar tiden til lærerne. I tillegg har KI gjort inntreden i engelskfaget. I matematikk og musikk er det knyttet spenninger rundt kompleksiteten i LK20. Matematikk er også preget av ulike tolkninger av tverrfaglighet og det nye elementet programmering i LK20. Bruken av digitale ressurser viser seg særlig i matematikk og musikk. Mens samfunnsfag, med særskilt ansvar for profesjonsfaglig digital kompetanse, viser også implementering med ulikt tempo. Særlig en av skolene viser hvor utfordrende den digitale kompetansen kan være for lærerne.
Basert på funnene i denne delrapporten, kommer vi med følgende tolv anbefalinger:
•Sikre skoleeiers/skoleledelsens fortsatte engasjement i arbeidet med LK20. Styrkeengasjementet der det er mangelfullt eller fraværende.
•Utnytte det potensialet som ligger i allerede eksisterende møteplasser som parts-samarbeid, plangrupper mm. for utvikling av profesjonsfellesskapet og derigjennomimplementering av LK20.