Hvilke erfaringer har tegnspråklige personer med kombinert sansetap (KST)/døvblindhet, og Usher type 1 med belysning i forhold til kommunikasjon?
Description
Full text not available
Abstract
Bakgrunn: Norge har et mål om universell utforming i virksomheter rettet mot allmennheten. For tegnspråklige personer med kombinert sansetap (KST)/døvblindhet kan utilfredsstillende belysning skape utfordringer ved kommunikasjon. Det er manglende forskning på betydningen av belysning for tegnspråklige, men allikevel er det en generell forståelse i miljøet for at det har betydning.
Formål: Gjennom grundig utforskning og analyse søker studien å undersøke hvilke barrierer og unike erfaringer tegnspråklige personer med KST/døvblindhet møter i hverdagen sin med tanke på belysning og kommunikasjon. Studien streber etter å synliggjøre deres behov til allmennheten, samt øke interessen for å forske videre på temaet.
Metode: En kvalitativ studie med semistrukturert intervju, og tematisk analyse med fenomenologisk og sosialkonstruktivistisk tilnærming. Rekrutering foregikk gjennom Landsforbundet for kombinert syns- og hørselshemmede/døvblinde (LSHDB) etter veiledning fra Eikholt nasjonalt ressurssenter for døvblinde (Eikholt). LSHDB sendte en ferdigskrevet invitasjon med generell informasjon, samt inklusjonskriterier til mulige informanter. Fire personer med KST/døvblindhet og Usher type 1 ble intervjuet.
Resultat: Analysen av intervjuene i denne studien kom frem til tre hovedtemaer: «Kommunikasjon og belysning, og konsekvenser av dårlig belysning», «Tilrettelegging av belysning: behov og utfordringer», og «Universell utforming og mangel på kunnskap i samfunnet». Alle informantene ser på belysning som en viktig del av kommunikasjon. Behovet deres for belysning er mangfoldig og individuell, og påvirker deres sosiale liv. Tilrettelegging av belysning, samt kunnskap om belysning som universell utforming oppleves som mangelfull, og informantene ser på det som deres jobb å spre kunnskap om behovet for belysning.
Konklusjon: Denne studien viser at det er viktig for personer med KST/døvblindhet å få tilpasset belysning for kommunikasjon. Deres mange erfaringer og opplevelser med manglende universell utforming av belysning viser at det er behov for mer kunnskap om belysning som universell utforming i samfunnet. Mer kunnskap om en slik tilrettelegging kan føre til at personer med KST/døvblindhet kan få et mer meningsfullt og bredere sosialt liv.
Nøkkelord: Belysning, kommunikasjon, kombinert sansetap, hørsel, syn, døvblind, Norsk tegnspråk Background: Norway has a goal of universal design in enterprises aimed at the public. For people with combined sensory impairment (CST)/deafblindness who speak Norwegian sign language, unsatisfactory lighting can create challenges in communication. There is a lack of research on the importance of lighting for sign language users, but there is still a general understanding in the community that it matters.
Purpose: Through thorough exploration and analysis, the study seeks to investigate what barriers and unique experiences people with CST/deafblindness who speaks Norwegian sign language encounter in their everyday lives in terms of lighting and communication. The study strives to highlight their needs to the public, as well as increase interest in conducting further research on the topic.
Method: A qualitative study with semi-structured interviews, and thematic analysis with a phenomenological and social constructivist approach. Recruitment took place through the National Association for the Combined Visual and Hearing Impaired/Deafblind (LSHDB) after guidance from the Eikholt National Resource Centre for Deafblind People (Eikholt). LSHDB sent a pre-written invitation with general information, as well as inclusion criteria to potential informants. Four people with KST/deafblindness and Usher type 1 were interviewed.
Results: The analysis of the interviews in this study came up with three main themes: "Communication and lighting, and consequences of poor lighting", "Facilitation of lighting: needs and challenges", and "Universal design and lack of knowledge in society". All the informants see lighting as an important part of communication. Their need for lighting is diverse and individual, affecting their social life. Facilitation of lighting, as well as knowledge about lighting as universal design, is perceived as inadequate, and the informants see it as their job to spread knowledge about the need for lighting.
Conclusion: This study shows that it is important for people with CST/deafblindness to have lighting adapted for communication. Their many lived experiences and experiences with the lack of universal design of lighting show that there is a need for more knowledge about lighting as universal design in society. More knowledge about such facilitation can lead to people with CST/deafblindness being able to have a more meaningful and broader social life.
Key words: Lighting, communication, combined sensory loss, hearing, vision, deafblind, Norwegian sign language