Kjønnsroller i skolens samfunnsfag: Kunnskap og lærebøker gjennom fire læreplanperioder
Peer reviewed, Journal article
Published version
![Thumbnail](/usn-xmlui/bitstream/handle/11250/3171412/nordberg-2024-gender-roles-in-social-studies-for-school.pdf.jpg?sequence=6&isAllowed=y)
View/ Open
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Nordberg, K. H. (2024). Kjønnsroller i skolens samfunnsfag: Kunnskap og lærebøker gjennom fire læreplanperioder. Historisk tidsskrift, 103(4), 384-398. https://doi.org/10.18261/ht.103.4.7Abstract
Artikkelen tar for seg hvordan kunnskap om kjønnsroller har blitt framstilt i lærebøker i samfunnsfag over mer enn tre tiår. Kjønn og likestilling fikk en viktig plass i Mønsterplanen av 1974, og analysen starter med bøker utgitt etter denne læreplanen og følger utviklingen til og med bøker utgitt etter Læreplanverket for kunnskapsløftet (2006). Artikkelen befinner seg i skjæringspunktet mellom utdannings- og kunnskapshistorie, og det argumenteres for at skolens tekster er en viktig kilde for å undersøke hvordan vitenskapelige begreper og kunnskap tilpasses og omdannes når de sirkulerer mellom ulike arenaer. Kjønnsroller har blant annet blitt brukt for å illustrere sosialiseringsprosesser og ulike kulturer og samfunn – og ikke minst for å bevisstgjøre elever og motivere for endring. Til tross for endringer i likestillingspolitikk og forskning har forståelsen og framstillingen av kjønnsroller vært preget av kontinuitet i perioden, og analysen viser hvordan kunnskap som kan være forlatt i forskningen, kan sirkulere, omdannes og gjenbrukes som kunnskap i skolen.
Nøkkelord; kjønnsroller, kunnskapshistorie, lærebøker, samfunnsfag