Offentlig regnskap. Kompetansebehov i norske kommuner og rollene til høyere utdanning og kurstilbydere
Peer reviewed, Journal article
Published version
View/ Open
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Magma forskning og viten. 2024, 27 (4), 75-82). https://doi.org/10.23865/magma.v27.1464Abstract
Offentlig regnskap og økonomistyring har lenge vært et neglisjert fagområde innenfor høyere utdanning. Konsekvensene er at offentlige virksomheter ikke får dekket sitt kompetansebehov gjennom ansattes høyere utdanning, og at fagområdet domineres av kurstilbud fra private aktører. Basert på dybdeintervjuer med elleve økonomi- og regnskapssjefer kartlegges kommunenes kompetansebehov og hvordan det dekkes. Forankret i studiens funn og relevant forskningslitteratur foreslår vi en fremtidig rollefordeling mellom høyere utdanningsinstitusjoner og kurstilbydere der formålet er at aktørene skal komplementere hverandre. Vårt forslag er at høyere utdanningsinstitusjoner bør fokusere på konseptuell og teoretisk-forankret kompetanse, mens kurstilbydere dekker mer teknisk spisset kompetanse og det løpende behovet for oppdateringskurs.