Terrengsykkelstier - designet for flyt, bygget for hardt bruk og lett tilgjengelige. For hvem og med hvem skapes verdier?
Abstract
Bakgrunn: Terrengsykling er en av verdens mest hurtigvoksende aktiviteter og spås å fortsette å vokse i de vestlige landene. Sykkelturisme er globalt sett en av de hurtigst voksende sektorene innenfor reiselivsindustrien, og terrengsykling er den naturbaserte aktiviteten som spås å vokse mest. I vestlige land blir sykkelturisme som satsingsområde lagt inn i reiselivsstrategier for å revitalisere steder og skape økonomisk vekst, spesielt gjelder det i rurale strøk. Utviklingen har slått rot i Norge, og etablering av terrengsykkelstier for å tiltrekke syklister har blitt viktig i strategier for næring- og samfunnsutvikling i flere kommuner. Økt verdiskapning blir brukt som et argument for å prioritere og finansiere utviklingen av terrengsykkelstier. I denne studien utforskes hvilke andre verdier som oppstår, utover økonomiske verdier, basert på interessentgruppers perspektiver fra terrengsykkeldestinasjonen Nesbyen.
Metode: Studien er gjennomført ved bruk av kvalitativ metode og semistrukturerte intervjuer som intervjuform. Syv representanter fra ulike interessentgrupper ble intervjuet. Det ble anvendt tematisk analyse for å få frem temaer knyttet til verdier, og funnene er et resultat av en fortolkende tilnærming til behandling av tekst. Det teoretiske rammeverket i studien er Stakeholder Theory der identifisering av interessenter baseres på Power - refererer til interessentenes mulighet til å ha innflytelse på en organisasjon, Legitimacy - legitimiteten til interessentens forhold til organisasjonen og Urgency – grad av hast ved interessentens anliggende med virksomheten.
Funnene i denne studien indikerer at det er verditilførsel for mange av interessentene, både for de som har deltatt i intervjuene og andre interessenter i lokalsamfunnet. De sosiale aspektene av verdier, som samarbeid, fellesskap, folkehelse, inkludering, mulighet til å bidra, medbestemmelse og relasjonsbygging er de mest markante verdiene fra funnene, og indikerer at sykkelstiene skaper positiv verditilførsel for interessenter og lokalbefolkningen, utover økonomiske verdier på destinasjonen. Det samme gjelder kulturelle verdier som terrengsykkelidentitet for barn og unge, og kunnskap og kompetanse om stiutviklingen i befolkningen. Når det gjelder miljømessige verdier indikerer funnene at det er bekymringer rundt slitasje på stier, utrygghet og en følelse av fortrengning blant turgåere, og en bekymring rundt hvordan destinasjonen skal klare å opprettholde en bærekraftig stiutvikling fremover. Funnene indikerer også at det er behov for en mer bærekraftig organisering- og finansieringsmodell, for at utviklingen skal fortsette å skape verdier for lokalsamfunnet.
Nøkkelord: Terrengsykkelstier, terrengsykling, stiutvikling, verdier, interessenter og destinasjonsutvikling