Det har alltid vært tegning
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3166461Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne mastergradsavhandlingen undersøker tegning brukt som verktøy i tidlig fase av en estetisk skapende prosess og hvilke didaktiske potensialer dette kan gi.
Gjennom en A/r/tografisk tilnærming via egen prosess undersøkes temaet.
Tre tegneøkter med utendørs lokasjon som deler av rammene og tilhørende tankenotat danner utgangspunktet for datamaterialet. De samme øktene gjenspeiler en naturlig del av egen estetisk skapende prosess, men med nye deler som jeg ønsker å utforske. Her settes tegning som verktøy i tidlig fase sammen med utvidet tegning for å drive prosessen videre. Fokuset på tidlig fase kommer av et ønske om å avduke et område jeg opplever som mindre synliggjort. Kanskje er det tydeligere hvordan tegning brukes nærmere foredling av verk, som en noe mer klar plan, men hva skjer i tidligere faser?
Jeg finner det givende å undersøke temaet ut ifra et sosiokulturelt læringsperspektiv som finner det like opplagt å støtte elevers tegneopplæring som lese- og skriveopplæring. Hva skjer i det en estetisk skapende prosess settes i denne sammenhengen?
Undersøkelsen avduker et erfaringspotensiale som drar innsiktene mot et mulig møtepunkt mellom sosiokulturell løringsteori og et pragmatisk syn på læring. Forfatterstemmen står med røtter og erfaringer som elev fra Kunst og håndverk tilbake til da L97 først ble innført allerede i førsteklasse, som senere følges opp av K06 i 10.klasse. Selv oppleves dette som en spennende bakgrunn da jeg ser et gryende møte mellom ferdighetstrening og fri utfoldelse forsøke å utforme seg i disse, og senere læreplaner. Dette avslører den didaktiske interessen rundt temaet og jeg finner den A/r/tografiske tilnærmingen naturlig for å bevege både kunstner-, forsker- og lærerperspektivet. Forskningsspørsmålet igangsettes i møte mellom kunstner og lærer av egen interesse rundt estetisk skapende prosesser og et ønske om å kunne diskutere hva som skjer her ovenfor et ansvar for elevene til å kunne utvikle sitt potensiale. This Master’s thesis investigates the use of drawing as a tool in the early stages of an aesthetic creative process and the didactic potentials this may offer.
The topic is explored through an A/r/tographic approach via the author’s own process.
Three drawing sessions with outdoor locations as part of the framework, accompanied by thought notes, form the basis of the data material. These sessions reflect a natural part of the author’s own aesthetic creative process but include new elements to be explored. Drawing is used as a tool in the early stages, combined with extended drawing to drive the process forward. The focus on the early stages stems from a desire to uncover an area perceived as less visible. It might become clearer how drawing is used when approaching the refinement of a work, as a somewhat clearer plan, but what happens in the earlier stages?
The author finds it rewarding to investigate the topic from a sociocultural learning perspective, which considers supporting the students’ drawing education to be equally obvious as supporting their reading and writing education. What happens when an aesthetic creative process is placed in this context? The investigation reveals an experiential potential that draws insights towards a possible meeting point between sociocultural and experiential learning theory. The author’s voice is rooted in experiences as a student of Arts and Crafts from when L97 was first introduced in first grade, followed by K06 in 10th grade. I find my background to be interesting as I can see an emerging meeting between skill training and free expression attempting to shape itself in these and later curricula. This reveals the didactic interest in the topic, and I find the A/r/tographic approach to be natural when moving between the artist, researcher, and teacher perspectives. The research question is initiated in the meeting between the artist and the teacher, driven by my own interest in aesthetic creative processes and a desire to discuss what happens here in relation to the responsibility for students to develop their potential.