Tilfeldige begynnelser - En utforskende reise mot mestring gjennom landskapsmaleri
Abstract
I mange tusen år har mennesker hatt et behov for å uttrykke seg visuelt. Vi har funnet helleristninger på alle kontinenter, foruten om Antarktis. Behovet fremstår vedvarende, gitt den konstante tilstedeværelsen i et historisk perspektiv. Det finnes mennesker som nekter å uttrykke seg visuelt med maling, og dette har vekket min interesse. Bakgrunnen for masteroppgaven kommer av tidligere erfaringer fra egen undervisning, og arbeid med maling i kunst- og håndverksfaget. Ved flere anledninger har jeg opplevd at elever har ytret frasen «jeg kan ikke male». I tillegg til å være kunst- og håndverkslærer er jeg en maleentusiast. Jeg har alltid likt å male. I malingsøkter havner jeg ofte i tilstanden flow, og får kjenne på en glede over maleprosessen og mestring. Det har vært vanskelig for meg å forstå følelsene og argumentasjonen som ligger bak frasen «jeg kan ikke male». Denne masteravhandlingen utforsker innsiktene som kan utvikles om mestring, gjennom en utforskende maleprosess med landskapsmaleri og ulike maleredskaper. I undersøkelsen brukes det en trykketeknikk for maling, som et utgangspunkt til å finne innsikter om egen opplevelse av mestring. Oppgavens teoretiske rammeverk består av A. Banduras teori om mestringstro, M. Csikszentmihalyis teori om flow og J. Deweys erfaringsbaserte læringsteori. Masteroppgavens problemstillinger er som følgende:Hvilke innsikter kan utvikles om mestring gjennom en utforskende maleprosess med landskapsmaleri? - Hvilke didaktiske implikasjoner kan disse innsiktene gi i kunst- og håndverksfaget?
Den utforskende malemetode i hovedprosjektet er inspirert av trykketeknikken decalcomania. Studien består av autoetnografisk tilnærming, personlig refleksjon og narrativ. Formålet er å opparbeide innsikter om mestring, og se hvordan disse kan ha overføringsverdi til kunst- og håndverksfaget, og bli kjent med en malemetode som kan fremme frasen «Jeg kan male.». Studiens skapende del er delt opp i et forprosjekt og et hovedprosjekt. To av studiens hovedfunn viser at det er enklere å oppleve mestring ved bruk av tilfeldige begynnelser og ingen planleggingsfase.
God lesing!
Nøkkelord: Mestring, autoetnografi, maleprosess, mestringstro, flow, landskapsmaleri. For thousands of years, humans have had a need to express themselves visually. We have found cave paintings on every continent, except Antarctica. This need seems persistent, given its constant presence throughout history. There are individuals that refuse to express themselves visually through painting, and this has sparked my interest. The background for this master’s thesis comes from previous experiences in my own teaching and work with painting in the arts and crafts subject. On several occasions, I have encountered students expressing the phrase, "I can't paint." In addition to being an arts and crafts teacher, I am also a painting enthusiast. I have always enjoyed painting. During painting sessions, I often find myself in a state of flow, experiencing joy in the painting process and a sense of mastery. It has been difficult for me to understand the emotions and reasoning behind the phrase, "I can't paint.".
This master’s thesis explores the insights that can be developed about mastery through an exploratory painting process using landscape painting and various painting tools. During the exploration a printing technique is used as a starting point to gain insights into my own experience of mastery. The theoretical framework of the thesis consists of A. Bandura's theory of self-efficacy, M. Csikszentmihalyi's theory of flow, and J. Dewey's theory of experiential learning. The research questions for the thesis are as follows:What insights can be developed about mastery through an exploratory painting process with landscape painting?What didactic implications can these insights provide for the art and crafts subject?
The exploratory painting method in the main project is inspired by the printing technique decalcomania. The study includes an autoethnographic approach, personal reflection and narrative. The purpose is to gain insights into mastery and see how these can be transferred to the art and crafts subject, as well as to become familiar with a painting method that can promote the phrase, "I can paint." The creative part of the study is divided into a preliminary project and a main project. Two of the main findings show that it is easier to experience mastery by using random beginnings and no planning phase.
Happy reading!
Keywords: Mastery, autoethnography, painting process, self-efficacy, flow, landscape painting.