Utvikling av digitale ferdigheter i Kunst og håndverk
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3166072Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Masterprosjektet er en A/R/Tografisk undersøkelse i skapende arbeid med foto, hvor hensikten har vært å gi innsikt i utvikling av digitale ferdigheter hos elever på ungdomstrinnet.
Det ble stilt følgende problemstilling:
På hvilke måter kan digitale ferdigheter utvikles gjennom skapende arbeid med foto?
Det ble benyttet gruppeintervju av elever på 9. trinn, klasseromsobservasjon, elevenes skapende arbeid med foto, eget skapende arbeid med foto og forskerdagbok.
Det kom fram at lek og utforskning stod sentralt for hvordan vi jobbet med problemløsning og hvordan det førte til utvikling av digitale ferdigheter. Gjennom lek og utforskning viste det seg at utvikling av digitale ferdigheter, ikke bare handler om innlæring av de tekniske ferdighetene.
Kroppsliglæring i møte med digitale verktøy viste at vi opplever møte med digitale verktøy forskjellig og at det kan være utfordrende å beskrive kunnskap.
Gjennom elevenes berettelser kom det fram en utfordring. Utfordringer ved manglede felles forståelse av digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet i kunst- og håndverksfaget, tar for seg en potensiell hindring for elevenes utvikling av digitale ferdigheter.
Nøkkelbegrep: Digitale ferdigheter, digitale verktøy, lek og utforskning, kroppslig læring