Slåttemusikkens undertekst. Undersøkingar av språket kring slåttemusikken
Abstract
This thesis explores how language might influence and shape our understanding and experience of Norwegian traditional instrumental music, also known as «slåttemusikk». By conducting close readings of three key texts, this thesis investigates the following topics: perspectives on improvisation in slåttemusikk; how language can alienate listeners or create an intimacy in regard to the music; in what way folk tales and myths might affect a listeners experience of traditional music; to what extent knowledge is deemed necessary to have a rewarding encounter with the slåttemusikk; how autobiographical narratives can be considered in context to traditional music. In addition, new text, i.e., fictional stories, have been written by the author to further explore the eaning of myths and legends surrounding slåttemusikk.
Avhandlinga undersøker korleis språk kan vera med på å forma forståinga og opplevinga av slåttemusikken. Gjennom nærlesingar av tre nøkkeltekstar utforskar avhandlinga mellom anna kva for nokre perspektiv ulike aktørar har på improvisasjon i slåttemusikken, korleis språk kan enten framandgjera eller skapa intimitet med slåttemusikken, på kva måte soger kan rettleia lyttinga av slåttemusikk, i kva grad kunnskap er naudsynleg for å oppleva slåttemusikken som meiningsfull, og kva rolle det autobiografiske spelar for aktørar på slåttemusikkfeltet. I tillegg er det skrive skjønnlitterære tekstar, nye mytar, som utforskar og utfordrar slåttesogene og mytanes rolle i slåttekulturen.