Implementering av Profesjon, progresjon og praksis i barnehagelærer-utdanningen: Følgeforskning 3. studieår BLU, Universitetet i Sørøst-Norge Delrapport 4
Report
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3161025Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Universitetet i Sørøst-Norge (USN) er et resultat av fusjonen mellom tidligere Høgskolen i Vestfold og Buskerud og Høgskolen i Telemark. En viktig del av utviklingsarbeidet for den nye institusjonen har vært å samordne parallelle studieprogrammer og utvikle felles studieplaner. For barnehagelærerutdanningen (BLU) førte utviklingsprosjektet "Fornye, bevare og kombinere – en samordnet barnehagelærerutdanning ved USN" til en ny studieplan, gjeldene fra høsten 2018. Den nye studieplanen inkluderer Profesjon, Progresjon og Praksis (PPP) strukturen som gir føringer for hvordan helhet, integrasjon og sammenheng skal sikres i utdanningen på hver campus. Følgeforskerprosjektet “Profesjon, Progresjon og Praksis i barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Sørøst-Norge” er et forskningsinitiativ gjennomført på oppdrag fra Visedekan for BLU ved USN. I denne rapporten presenterer vi delprosjekt 4.
Formålet med delprosjekt 4 var å generere kunnskap om:
• hvordan PPP dokumentene (versjon 2020) ble forstått og forvaltet av ulike aktører på 3. studieår,
• hvordan ulike områder av PPP ble vektlagt i møter, undervisning, veiledning og praksisperioden; og
• hvordan PPP strukturen i sin helhet var erfart av de ulike aktørene.