Det som blir borte på veien
Description
Full text not available
Abstract
Problemstilling:
Hvilke holdninger og kompetanser anser lærere ved videregående skoler som relevante i forbindelse med KIs inntreden i klasserommet?
Metode: Studien er basert på et kvalitativt forskningsdesign med semi-strukturerte intervjuer av tre lærere. Informantene ble anonymisert og omtalt som informant 1, 2 og 3. Dataene ble samlet inn og analysert ved hjelp av interpretativ fenomenologisk analyse (IPA) for å få innsikt i lærernes personlige opplevelser og forståelser av KI i utdanningskonteksten.
Resultater: Resultatene av studien er delt inn i fire hovedtemaer som reflekterer informantenes erfaringer med KI i undervisningen:
* Opplevelsen av kontroll: Informantene uttrykker ulike grader av tillit til elevenes bruk av KI. Informant 1 opplever en høy grad av skepsis og behov for kontroll, mens informant 2 og 3 viser mer åpenhet og tillit til elevenes evne til å bruke KI ansvarlig.
* Opplevelsen av teknologiens nytteverdi: Informant 2 og 3 ser KI som en mulighet for å forbedre undervisningen og støtte elevenes læring, mens informant 1 er mer skeptisk og ser KI som en potensiell trussel mot tradisjonelle læringsmetoder.
* Opparbeidelse av digitale ferdigheter hos lærere: Alle informantene uttrykker et behov for mer kursing og opplæring i KI-teknologi. Mangelen på systematisk opplæring korrelerer større usikkerhet og varierende implementeringsgrad av KI-teknologi blant lærerne.
* Omskiftelighet: Informantene anerkjenner at KI-teknologi representerer et paradigmeskifte i utdanningen. Det er en delt oppfatning om hvorvidt denne endringen er positiv eller negativ, og dette skaper et potensielt konfliktområde innen skolens organisasjon.
Konklusjon
Denne studien konkluderer med at det er ganske ulike holdninger og kompetanser som anses som relevante blant lærerne i denne studien. Det kommer til syne en korrelasjon mellom kursing og opplæring, og tilbøyeligheten til å ta i bruk den nye teknologien. Det er også en tilsvarende korrelasjon mellom det læringsparadigmet man operer innenfor og intensjonen om å implementere KI-teknologi i sin praksis.
Videre forskning bør fokusere på langtidseffektene av KI i skolen og hvordan det påvirker elevenes læringsutbytte og utvikling. Research Question:
What attitudes and competencies do high school teachers consider relevant in connection with the introduction of AI in the classroom?
Method: The study is based on a qualitative research design with semi-structured interviews of three teachers. The informants were anonymized and referred to as informant 1, 2, and 3. The data were collected and analyzed using interpretative phenomenological analysis (IPA) to gain insight into the teachers' personal experiences and understandings of AI in the educational context.
Results: The study's results are divided into four main themes reflecting the informants' experiences with AI in teaching:
* Experience of Control: The informants express varying degrees of trust in students' use of AI. Informant 1 experiences a high degree of skepticism and need for control, while informants 2 and 3 show more openness and trust in the students' ability to use AI responsibly.
* Perception of Technology's Usefulness: Informants 2 and 3 see AI as an opportunity to improve teaching and support students' learning, while informant 1 is more skeptical and sees AI as a potential threat to traditional learning methods.
* Development of Digital Skills Among Teachers: All informants express a need for more training and education in AI technology. The lack of systematic training correlates with greater uncertainty and varying degrees of AI technology implementation among the teachers.
* Changeability: The informants recognize that AI technology represents a paradigm shift in education. There is a divided opinion on whether this change is positive or negative, creating a potential area of conflict within the school's organization.
Conclusion
This study concludes that there are quite different attitudes and competencies considered relevant among the teachers in this study. There is a correlation between training and education, and the inclination to adopt the new technology. There is also a corresponding correlation between the learning paradigm one operates within and the intention to implement AI technology in one's practice.
Further research should focus on the long-term effects of AI in schools and how it impacts students' learning outcomes and development