Ikke noe TikTok, digital didaktikk, takk - Kulturskolenes erfaringer og læringsutbytte ved bruk av digitale medier under koronapandemien
Abstract
Som følge av koronapandemien og nedstengningen av store deler av samfunnet våren 2020, stengte også kulturskolen i stor grad ned sin regulære virksomhet. Mange steder responderte kulturskolene på krisen med å utvikle ulike former for digital undervisning. Mange demonstrerte stor evne til omstilling, nyskaping og læring, andre har vært mer forsiktige i sin tilnærming til digital undervisning. Full fysisk nedstengning har for øvrig kommet i bølger, og med ulik styrke i ulike deler av landet, så både behovet for og graden av bruk av digital undervisning har variert.
For å kartlegge situasjonen, samt sikre læringseffekter av krisen, utlyste Norsk kulturskoleråd høsten 2020 et forskningsoppdrag som skulle gi innsikt i læreres og elevers opplevelse av og erfaringer med digital kulturskoleundervisning og bruk av digitale medier og plattformer i kulturskolen under pandemien. Målet med oppdraget var å løfte fram viktige erfaringer med bruk av ulike digitale medier og hjelpemidler, slik at det kommer praksisfeltet til gode og at det kan bidra til at aktører i feltet kan lære av de erfaringene som er høstet under koronapandemien.