Matematikkundervisning for elever underveis i og etter sykehusinnleggelse
Abstract
I denne masteroppgaven studerer jeg matematikkundervisning for barn underveis i og etter sykehusinnleggelse. Pasient- og brukerrettighetsloven (1999, § 6-4) sier at alle barn og unge har krav på undervisning, også under opphold på sykehus. Barn som er til behandling for sykdom på sykehus er elever på lik linje med alle andre barn, som skal utvikles til å bli aktive deltakere i samfunnet. Elevene trenger derfor matematikkundervisning som lar de utvikle dypere forståelse, kritisk tenkning, kreativitet, nysgjerrighet, praktisk bruk av matematikk og evne til å løse problemer (Kunnskapsdepartementet, 2017).
Formålet med studien er å belyse hvordan undervisningskvaliteten på matematikkundervisningen som lærere ved sykehusskolen og nærskolen gir barn underveis og etter innleggelse på sykehus er, sett i fra lærernes perspektiv. Dette belyses gjennom forskningsspørsmålene:1. Hva sier lærerne om egen undervisningspraksis?2. Hva sier lærerne om hvordan de legger til rette for mestring imatematikkundervisningen?3. Hva sier lærerne om hvilke rammer for matematikkundervisning som ligger til grunn?
Studien tar utgangspunkt i teori om undervisningskvalitet i matematikk med sosiokulturelt læringssyn som teoretisk rammeverk. Ambisiøs matematikkundervisning (Lampert et al., 2010) ses som en praktisk utbrodering for å kunne belyse hvordan undervisningskvaliteten på matematikkundervisningen er.
Jeg har brukt kvalitativ metode i forskningen. Gjennom fire semistrukturerte intervjuer fikk jeg mye data som ble analysert gjennom stegvis-deduktiv induktiv metode (Tjora, 2017, s. 196). Mitt utvalg er to sykehusskolelærere og to nærskolelærere som alle er i aldersgruppen 35-60 år. De har ulikt erfaringsnivå, og underviser på forskjellige skoler i ulike norske kommuner. Alle ble intervjuet av undertegnede.
Resultatene viser at lærere tilpasser matematikkundervisningen for elever underveis i og etter innleggelse ved å ta utgangspunkt i klassens undervisning, tilpasse individuelt opplegg og bruke virkelighetsnære eksempler. Lærerne har forskjellige tilnærminger til undervisning, inkludert dialogbasert kartlegging og tilpasning av oppgaver. Mestring og positivitet vektlegges, med fokus på å skape mestringsopplevelser og positiv læringserfaring. Tett oppfølging og ro blir trukket frem som viktige faktorer, spesielt for elever innlagt for behandling på sykehus. Relasjonsbygging og fellesskap spiller en sentral rolle, inkludert å bygge selvtillit og inkludere elever i læringsfellesskapet, selv for elever som hindres på grunn av sykdom. Funnene er diskutert opp mot teori og tidligere forskning på feltet. Det tyder på at funnene i lærernes skildringer støtter teorien som er presentert.
Nøkkelord: Undervisningskvalitet i matematikk, ambisiøs matematikkundervisning, elever på sykehusbehandling, skolegang under sykehusbehandling, lærerperspektiv, sosiokulturelt læringssyn. In this master's thesis, I study the teaching of mathematics for children during and after hospitalization. The Patients and User Rights Act (Pasient- og brukerrettighetsloven, 1999, § 6-4) states that all children and young people are entitled to education, also during hospital stays. Children who are being treated for illness in hospitals are students on an equal level with all other children, who must also be taught so they too can become active participants in society. The students need an education within mathematics that allows them to develop deeper understanding, critical thinking, creativity, curiosity, practical application of mathematics, and problem-solving skills (Kunnskapsdepartementet, 2017).
The purpose of the study is to explain the quality of teaching in mathematics provided by teachers at hospital schools and local schools for children during and after hospitalization, from the perspective of the teachers. This is explored through the research questions:1. What do the teachers say about their own teaching practice?2. What do the teachers say about how they make it possible to master mathematics teaching?3. What do the teachers say about the framework for mathematics teaching that is the basis?
The study is based on theories about the quality of teaching in mathematics with a socio-Cultural view of learning as a theoretical framework. Ambitious mathematics teaching (Lampert et al., 2010) is seen as a practical extension to illuminate what the teaching quality of teaching of mathematics is like.
I used a qualitative method in the research. Through four semi-structured interviews, I collected a substantial amount of data, which was analyzed through a stepwise deductive inductive method (Tjora, 2017, p. 196). For this thesis I have selected two school teachers that work within a hospital and two local school teachers, all aged between 35 and 60 years. They have varying levels of experience and teach at different schools in various Norwegian municipalities. They were all interviewed by the author.
The results show that teachers adapt the teaching of mathematics for students during and after hospitalization by building it on the class's teaching, adapting individual plans and using real-life examples. The teachers have different approaches to teaching, including dialogue-based assessment and adaptation of different tasks. Beeing able to cope and be positive are emphasized, with a focus on creating coping experiences and a positive learning experience. Close follow-up and staying calm are important, especially for students admitted for treatment in hospital. Relationship building and community play a central role, including building self-confidence and including students in the learning community, even for students who are prevented by illness. The findings are discussed in relation to theory and previous research in the field. This suggests that the findings in the teachers' descriptions support the theory presented.
Key words: Teaching quality in mathematics, ambitious mathematics teaching, students in hospital treatment, schooling during hospital treatment, teacher's perspective, socio-cultural view of learning.