Barnehagelæreres profesjonelle identitet - en analyse av fenomenet profesjonell identitet i lys av teorier om profesjon, kunnskap og dannelse
Abstract
Mål: Denne studien belyser barnehagelæreres profesjonelle identitet i lys av teorier om profesjon, kunnskap og dannelse. Jeg mener at barnehagelæreres flukt fra yrket kan ha sammenheng med barnehagelæreres profesjonaliseringsprosess. Dette, samt min personlige interesse for barnehagelærere som profesjonelle yrkesutøvere, kan anses som bakgrunn for oppgaven. Målet er å beskrive og drøfte begreper som kan være avgjørende for hvordan barnehagelærere utvikler seg og opplever seg selv som profesjonelle yrkesutøvere. Det er et mål å få kunnskap om og innsikt i hva som kan påvirke og videreutvikle barnehagelæreres profesjonelle identitet. I denne sammenheng har det også vært viktig å få innsikt i hvordan kunnskap kan internaliseres i den enkelte profesjonsutøver, barnehagelærer.
Metodologi: Jeg har tatt utgangspunkt i en sosial-konstruktivistisk tradisjon i denne studien. Sosialkonstruktivismen bygger på en tanke om at kunnskapen er subjektiv og konstrueres i sosiale relasjoner med andre. For min studie har det vært sentralt å gjøre et dypdykk i utvalgt teori. På denne måten har jeg, som forsker, kunne forsøke finne nøkkelbegreper som kan bidra til å forstå fenomenet profesjonell identitet. Det er gjort en teoretisk analyse. Teorien er systematisk presentert og så knyttet til barnehagelærerprofesjonen på bakgrunn av egen erfaring og aktuell forskning. Forskningsspørsmålene har bidratt til å få en forståelse av helheten, for så å bringe frem meningsskapende temaer. Disse er beskrevet og fortolket, for så å bli tolket i sin helhet. Det ligger en hermeneutisk fenomenologisk tilnærming til grunn for forskningen og analysen, som bidrar til å besvare studiens problemformulering og øvrige forskningsspørsmål.
Resultater: Med bakgrunn i teoriene profesjon, kunnskap og dannelse har det vokst frem fem aktuelle temaer som kan belyse fenomenet profesjonell identitet. De fem temaene er: autonomi, vilje og mot til kunnskapsutvikling, en kritisk og undrende holdning til egen kunnskap, dialog og kommunikasjon og tid og rom for refleksjon. Dette er temaer som krever mye av den enkelte profesjonsutøver, her barnehagelærer, men som også påpeker sosiale relasjoner og organisatoriske spørsmål som grunnlag for profesjonell identitetsutvikling. Purpose: This study highlights the kindergarten teachers' professional identity in the light of theories of profession, knowledge and liberal education. I think that kindergarten teachers 'escape from the profession can be associated with kindergarten teachers' professionalization process. The aim is to describe and discuss concepts that could be decisive for how kindergarten teachers develop and perceive themselves as professionals. The purpose is to gain knowledge of and insight into what might influence and further develop the kindergarten teachers' professional identity. In this context, it has also been important to gain insight into how knowledge can be internalized in the individual professional, kindergarten teacher.
Methodology: I have taken a social-constructivist tradition in this study. Social constructivism is based on the idea that knowledge is subjective and constructed in social relations with others. For my study, it has been essential to seek into the chosen theory. In this way I could try to find key concepts that can help to understand the phenomenon of professional identity. I made a theoretical analysis. The theory is systematically presented and then related to kindergarten teaching profession on the basis of my own experience and current research. The research questions helped me to gain an understanding of the whole, and then bring it into meaningful themes. These are described and interpreted, and hence interpreted in its entirety. It is a hermeneutic phenomenological approach to research and analysis, which helps to answer the study's research question.
Results: The theories on profession, knowledge and liberal education made me create five relevant topics to illustrate how the phenomenon of professional identity have grown. The five themes are: autonomy, commitment to knowledge, a critical and inquisitive attitude to own knowledge, dialogue and communication, and time and space for reflection. These are issues that require a lot from the kindergarten teacher, but it also points out social relationships and organizational issues as a basis for professional identity development.