«Hvis barna føler seg sett, hørt, møtt og forstått – det er kjernen i alt!»
Abstract
Formålet med denne studien var å få økt kunnskap om hvordan lærere kan legge til rette for elevmedvirkning i den spesialpedagogiske tiltakskjeden. Å realisere elevenes rett til medvirkning, ligger innenfor den norske skolens samfunnsmandat da det er lovfestet i nåværende og kommende opplæringslov (Opplæringslova, 1998, §1-1; Utdanningsdirektoratet, 2023). Dette viser oppgavens relevans mot profesjonsfaglig kunnskap. En motiverende faktor til å fremme elevens medvirkning er at det bidrar til at å styrke elevens skolelivskvalitet (Tangen, 2022, s. 19).
Studiens problemstilling er: «Hvordan kan lærere legge til rette for elevmedvirkning i den spesialpedagogiske tiltakskjeden?». Problemstillingen kan potensielt gi nye innsikter i hvordan lærere kan legge til rette for elevenes medvirkning i tiltakskjeden og i spesialpedagogisk praksis. Det ble benyttet kvalitativ metode og kvalitative dybdeintervju som forskningsmetode. Datagrunnlaget er basert på individuelle forskningsintervju av fem erfarne lærere fra skolen, hvor to har tilleggsutdanning i spesialpedagogikk og to jobber som spespedkoordinatorer. Det ble gjennomført en tematisk analyse for å analysere datamaterialet og etablere temaer på bakgrunn av kodingen fra dybdeintervjuene.
Studiens sentrale funn viser at informantene anser det som viktig å legge til rette for elevens medvirkning i den spesialpedagogiske tiltakskjeden, både gjennom den indirekte og den direkte elevmedvirkningen og at disse nivåene for elevmedvirkning skal prege tiltakskjeden som helhet. Den indirekte elevmedvirkningen innebærer at lærerne observerer og stiller seg inn på elevens perspektiv, for å legge til rette for det eleven uttrykker at den ønsker gjennom kroppsspråket og sin nonverbale kommunikasjon. Den direkte elevmedvirkningen innebærer at lærerne innhenter elevens stemme direkte gjennom elevsamtaler, spørsmål, samtaleverktøy og andre alternative måter å fremme elevstemmen.
At læreren har et godt samarbeid med foreldre og andre interne- og eksterne samarbeidspartnere, sees her på som nødvendig for å forstå eleven og legge til rette for elevens medvirkning i den spesialpedagogiske tiltakskjeden. For at læreren skal ha mulighet til å legge til rette for elevens medvirkning i den spesialpedagogiske tiltakskjeden står også lærerens relasjonsarbeid og evne til å imøtekomme elevens behov som sentralt.
Resultatene fra forskningsprosjektet indikerer at det kan være interessant med videre forskning på elevens medvirkning og deltakelse på arenaer og møter hvor flere samarbeidspartnere deltar. I tillegg har denne studiet innsamlet datamaterialet fra dybdeintervju med profesjonsutøvere. Det kan dermed være interessant for videre forskning å sette søkelyset på elevenes refleksjoner rundt hvordan lærere kan legge til rette for elevmedvirkning i den spesialpedagogiske tiltakskjeden. Det kan også være interessant å se disse to synsvinklene i sammenheng for å få enda dypere kunnskap på feltet. Da det er lite forskning og faglitteratur knyttet til begrepene indirekte og direkte elevmedvirkning, vil det derfor også anses som hensiktsmessig med mer forskning om disse begrepene. This master thesis explores how teachers can facilitate pupils’ participations in the chain of actions in special education. Norwegian schools are responsible for realizing pupils’ right to participate, which is legislated in current and coming Norwegian education law (Opplæringslova, 1998, §1-1; Utdanningsdirektoratet, 2023). One of the primary motivations for contributing to pupils’ participation is that it strengthens their quality of school life (Tangen, 2022, s. 19).
The master thesis research question is: “How can teachers facilitate pupils’ participation in the chain of action in special education?”. This question, with its potential to bring new insight and potentially reshape special educational practices, was addressed through a qualitative research method. The data was meticulously gathered through five individual qualitative interviews with experienced teachers from school, two of whom have additional education in special pedagogy and two who work as special education coordinators. Thematic analysis was then employed to interpret the data and establish themes based on the codes from the in-depth interviews with the participants.
The findings of this study underscore the importance of facilitating pupils’ participation, both indirectly and directly, and how it can influence pupils’ participation in the chain of action in special education. Indirect participation involves teachers observing and interpreting the pupils' perspectives, to meet their needs and wants, which are often communicated through body language and nonverbal cues. On the other hand, direct participation entails teachers actively seeking and incorporating the pupils' voices through conversations, questions, conversation tools, and alternative methods to promote their voices.
The teacher’s ability to collaborate with parents and intern and extern partners, is crucial, to build a comprehensive understanding of the pupil and to facilitate the pupil’s participation in the chain of action in special education. The teacher also needs to build a strong relationship with the pupil and have the ability to meet the children’s needs in order to facilitate the pupil’s participation.
The research results indicate that it would be interesting to research pupils’ participation in specific areas and meetings where several collaboration partners participate. This research has also collected data through in-depth interviews with professional practitioners. Therefore, it can be interesting for upcoming research to focus on pupils’ reflections on how teachers can facilitate pupils’ participation in the chain of action in special education. It can also be interesting to compare these to views to gain a deeper knowledge in the field. As there is little research and literature relating to indirect and direct participation as concepts, it will therefore be considered interesting to carry out more research on these concepts.