(Livs)mestring i praksis
Abstract
I vårt masterprosjekt har vi ønsket å utforske fagfornyelsen og det tverrfaglige temaet livsmestring gjennom å se på faget Utdanningsvalg i en tverrfaglig kontekst. I vårt daglige virke arbeider vi begge med mennesker, så for oss falt det seg naturlig å forske praksisnært via aksjonsforskning. I arbeid med analyse av datamaterialet har vi anvendt oss av Grounded theory som en induktiv tilnærming, i søken etter å se hvordan tverrfaglig undervisning i Utdanningsvalg kan fremme livsmestring hos elevene.
Foruten å være et beskrivende og praktisk bidrag til pedagogikkens fagfelt, anser vi også vår masteroppgave som et bidrag til «bottum-up» - perspektivet på skoleutvikling og kompetanseheving ved en enkelt skole. Vi anser barn og ungdom som sentrale og meningsbærende aktører, og gjennom å vise til hvordan tverrfaglig undervisning kan planlegges og gjennomføres, løfter vi fram elevstemmene som det mest sentrale elementet i svar på problemstillingen vår.
Våre funn viser i all hovedsak at arbeidet med å tilrettelegge for det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring er av interesse i møte med fagfornyelsen, og at Utdanningsvalg på ingen måte kommer til kort. I vårt prosjekt viste arbeid med Utdanningsvalg på tvers av fag muligheter til å skape rom for livsmestring i skolehverdagen gjennom engasjement, mestringsopplevelser, samt rammer for samspill og økt relasjonskompetanser. Gjennom analyse av data fant vi også funn som indikerte at læringsaktivitetene i prosjektet har sine mulige fallgruver, og for å ivareta og utvikle elevens kompetanser gjennom mestring, må man ha en veloverveid pedagogisk praksis som balanserer kunnskaper, holdninger og ferdigheter. Med utgangspunkt i vårt masterprosjekt sier vi JA til videre forskning og bruk av Utdanningsvalg i tverrfaglig kontekst. In our master's thesis, we aim to explore the curriculum renewal and the interdisciplinary theme of life skills by examining the subject of Educational Choice within an interdisciplinary context. Both of us work professionally with people, making practice-based research through action research a natural approach for us. For the analysis of our data, we employed Grounded Theory as an inductive method, seeking to understand how interdisciplinary teaching in Educational Choice can foster life skills among students.
In addition to providing a descriptive and practical contribution to the field of pedagogy, we view our master's thesis as a contribution to the "bottom-up" perspective on school development and competence enhancement within a single school. We regard children and youth as central and influential participants, and by demonstrating how interdisciplinary teaching can be planned and implemented, we emphasize student voices as the most crucial element in addressing our research question.
Our findings primarily indicate that facilitating the interdisciplinary theme of health and life skills is significant in the context of the curriculum renewal. Our project reveals that integrating Educational Choice across subjects provides opportunities to create spaces for life skills through engagement, experiences of achievement, and frameworks for interaction and enhanced relational competence. Data analysis also revealed potential pitfalls in the learning activities within the project, suggesting that to support and develop students' competencies through mastery, a well-considered pedagogical practice that balances knowledge, attitudes, and skills is essential. Based on our master's project, we advocate for further research and application of Educational Choice in an interdisciplinary context.