Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRage, Sigurd
dc.contributor.authorSivertsen, Sondre Skau
dc.contributor.authorLehre, Tobias
dc.date.accessioned2024-09-04T16:41:39Z
dc.date.available2024-09-04T16:41:39Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.usn:wiseflow:7071750:59708621
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3150215
dc.description.abstractDenne kvalitative studien tar for seg fem matematikklæreres opplevelser av å bruke samtaleroboter, en form for kunstig intelligens, som et verktøy for å planlegge matematikkundervisning. Samtaleroboter kan blant annet brukes til å generere tekst, som tilsynelatende kan virke som noe et menneske har produsert. Gjennom vår problemstilling ønsker vi å undersøke hvordan matematikklærere opplever å bruke kunstig intelligens som et planleggingsverktøy, og problemstillingen vår lyder som følger: «Hvordan opplever et utvalg matematikklærere at kunstig intelligens kan støtte deres planlegging av matematiske undervisningsopplegg på 5.-10. trinn?». Fem matematikklærere forsøkte å lage et undervisningsopplegg, og gjennomføre dette, før vi gjennom semistrukturerte intervjuer spurte dem om deres opplevelser rundt dette. Våre resultater viser delte meninger om hva det fungerte til, og hva det ikke fungerte til. Matematikklærerne mener den kan fungere til å produsere enkle instrumentelle oppgaver, men den klarer å produsere noe særlig av kompleks grad. De mener også at den kan brukes som en liten assistent, som kan hjelpe lærere med nye ideer og vinklinger, og kanskje spare tid. Resultatene viser i tillegg at matematikklærerne ikke frykter at kunstig intelligens kan ta over jobben deres, fordi de ser at det er nødvendig at et menneske med kompetanse innenfor både matematikk og pedagogikk kvalitetssikrer det samtaleroboten produserer.
dc.description.abstractThis qualitative study explores five mathematics teachers' experiences using chatbots, a form of artificial intelligence, as a tool for planning mathematics lessons. Chatbots can generate text that appears to be produced by a human. Our research question aims to investigate how mathematics teachers perceive the use of artificial intelligence as a planning tool, with the following research question: "How do a selection of mathematics teachers perceive that artificial intelligence can support their planning of mathematics lessons for grades 5-10?" Five mathematics teachers attempted to create and implement a lesson plan using a chatbot. Following this, we conducted semi-structured interviews to gather their experiences. Our results show mixed opinions on the chatbot's effectiveness. The teachers believe that it can be useful for generating simple instrumental tasks but struggles to produce more complex content. They also view it as a small assistant that can help teachers with new ideas and perspectives and potentially save time. Additionally, the results indicate that the teachers do not fear that artificial intelligence will take over their jobs, as they recognize the necessity of having a human with expertise in both mathematics and pedagogy to quality-assure what the chatbot produces. This is a translation of the Norwegian abstract, translated by OpenAI (2024).
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title"AI og meg sammen kan skape hva som blir riktig"
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel