dc.contributor.advisor | Moxnes, Anna | |
dc.contributor.author | Westerlund, Linn Charlotte | |
dc.date.accessioned | 2024-09-02T16:41:41Z | |
dc.date.available | 2024-09-02T16:41:41Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.usn:wiseflow:7083848:58521223 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3149723 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven er skrevet på bakgrunn av følgende problemstilling Hvordan anvender ledere i barnehagen veiledning som dialog i endringsprosesser? Denne oppgaven tar utgangspunkt i fire individuelle semistrukturerte intervjuer med to styrere, en pedagogisk leder og en faglig leder som har erfaring med både veiledning som arbeidsmåte samt bruk av veiledning når det gjelder endring og endringsarbeid i barnehagen. Når det gjelder denne undersøkelsen tar den utgangspunkt i en fenomenologisk tilnærming og bygger på Bakhtin når det gjelder det teoretiske rammeverket for den dialogiske tilnærmingen.
Studien tar for seg bruken av veiledning spesielt når det gjelder endringsprosesser i barnehagen. Mine forskningsspørsmål har vært anvendt gjennom hele prosessen med å konstruere denne oppgaven. Ved hjelp av mine funn diskuterer jeg disse opp mot mitt teoretisk rammeverk og ut ifra en fenomenologisk tilnærming. Disse har vært inndelt i tre kategorier med overskrifter som er lik mine forskningsspørsmål. Den første overskriften handler om Hva mine informanter sier om veiledning som dialog? Videre undersøker jeg Hva mine informanter sier om endringsprosesser? Og sist diskuterer jeg Hvordan mine informanter anvender veiledning som dialog i endringsprosesser?
Hovedpoengene som utleveres i denne masteroppgaven er at veiledning som dialog er en arbeidsmåte som støtter endring og endringsprosesser. Veiledning som arbeidsform skiller seg fra andre undervisningsformer på den måten at den har en dialogisk kommunikasjonsform. Videre fungerer veiledning som dialog som en mulighetsrom for utvikling og læring. I tillegg er veiledning som dialog bygd opp på det relasjonelle. Det er først og fremst relasjonene mellom partene som er vesentlig. Veiledning er også en prosessuell arbeidsform og dette tydeliggjøres i denne masteroppgaven. Makt og maktforhold er også noe som alltid vil være til stede når det gjelder veiledning som dialog. Når det gjelder endring og endringsprosesser sier mine informanter samlet sett at endring er knyttet til et tids perspektiv, noe som kjennetegner endring som prosessuell. Videre beskriver mine informanter hvordan endring alltid bærer med seg motstand. Til slutt snakker de samlet sett om hvor viktig lederrollen er når det gjelder å gjennomføre en vellykket endringsprosess. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | University of South-Eastern Norway | |
dc.title | Hvordan anvender ledere i barnehagen veiledning som dialog i endringsprosesser | |
dc.type | Master thesis | |