Pedagogene i forvaringsanstalten
Abstract
Avhandlingen undersøker meningsfullhet og motstandskraft blant ledere og lærere i arbeidet med forvaringsinnsatte med bruk av en fenomenologisk hermeneutisk tilnærming. Den utforsker subjektive opplevelser og meningskonstruksjoner knyttet til tverretatlig samarbeid, omsorgstretthet og menneskelig lidelse. Kvalitative data ble samlet inn ved hjelp av individuelle semistrukturerte intervju. Masterens formål er flerdelt. Gjennom å undersøke lederne og lærerne sine perspektiver og praksis i forvaringsanstalter, kan avhandlingen også bidra med forståelse for ledelse i en unik kontekst, med fokus på å støtte og tilrettelegge for trivsel og en meningsfull hverdag. Ved å fokusere på opplevelser i forbindelse med menneskelig lidelse, kan avhandlingen bidra til å belyse utfordringer knyttet til emosjonell belastning og samtidig undersøke strategier for mestring og motstandskraft. Resultatene kan være nyttige for utformingen av utdanningspolitikk i fengselsundervisningen, med sikte på å forbedre lærernes arbeidsvilkår og dermed kvaliteten på utdanningen som tilbys de forvaringsdømte. Avhandlingen kan også peke på områder der ytterligere forskning er nødvendig, og identifisere mangler ved eksisterende kunnskap. Dette kan gi retning for fremtidige studier på feltet. This thesis examines meaning and resilience among leaders and teachers in their work with inmates serving preventive detention. It utilizes a phenomenological hermeneutic approach. Additionally, it explores leaders' and teachers' subjective experiences and meaning constructions related to interagency collaboration, compassion fatigue, and human suffering. Qualitative data were collected through individual semi-structured interviews. The thesis has several objectives. By investigating leaders' and teachers' perspectives and practices in preventive detention facilities, this thesis aims to contribute to an understanding of leadership in a unique context, with a focus on supporting and facilitating teachers' well-being. By concentrating on leaders’ and teachers' experiences in proximity to human suffering, this thesis seeks to shed light on challenges related to emotional strain while also examining coping strategies and resilience. The findings may be valuable for shaping educational policies in prison education, with the aim of enhancing teachers' working conditions and consequently improving the quality of education provided to those serving preventive detention. This thesis can also pinpoint areas where further research is necessary and identify gaps in existing knowledge, providing direction for future studies in the field.